Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Забезпечення інформаційної доступності для людей з когнітивними порушеннями (огляд міжнародних документів та досліджень)

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сасіна, Ірина Олександрівна
dc.date.accessioned 2024-03-15T08:52:19Z
dc.date.available 2024-03-15T08:52:19Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Сасіна, І. О. Забезпечення інформаційної доступності для людей з когнітивними порушеннями (огляд міжнародних документів та досліджень) / І. О. Сасіна // Inclusion and Diversity : науковий журнал. - Суми : Видавничий дім «Гельветика», 2024 - №3. - С. 67-71. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44401
dc.description.abstract У статті розкрито аналіз змісту міжнародних документів щодо забезпечення доступності для людей з інвалідністю. Проаналізовано статті Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, в яких розкрито зміст поняття «доступність» та описано основні характеристики інформаційної доступністі. Мета статті полягає у тому, щоб детально проаналізувати міжнародні правові документи, стандарти та наукові дослідження щодо забезпечення інформаційної доступності для людей з когнітивними порушеннями. Визначено, що інформаційна доступність є пріоритетним напрямом багатьох міжнародних організацій, зокрема ЮНЕСКО та Всесвітньої організації охорони здоров’я. Громадські організації в усьому світі (Plain Language Action and Information Network, Inclusion Europe, Netzwerk Leichte Sprache, AbilityNet та інші) розглядають необхідність забезпечення інформаційної доступності для людей з когнітивними порушеннями як необхідність захисту інтересів даної категорії осіб. Окреслено основні напрями наукових досліджень з доступності інформації для людей з когнітивними інтелектуальними: 1) висвітлення змісту практичних розробок фахівців; 2) залучення людей з порушеннями когнітивного розвитку до робочих груп з розробки та оцінки доступності інформаційних ресурсів; 3) цілеспрямовані спостереження за використанням доступних інформаційних ресурсів людьми з когнітивними порушеннями у повсякденному житті; 4) оцінка доступності формату адаптованої інформації для людей з когнітивними порушеннями. Проаналізовано алгоритм створення доступних інформаційних ресурсів у форматі легкого читання, що включає: розробку проєкту; створення макету; вимоги до використання спеціальної лексики документу; дотримання правил написання речень; оформлення дизайну макету; дотримання правил відбору зображень; перевірку тексту цільовою аудиторією. uk
dc.description.abstract The article provides an analysis of the content of international documents on ensuring accessibility for people with disabilities. The articles of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities were analyzed, which reveal the meaning of the concept of “accessibility” and describe the main characteristics of information accessibility. The purpose of the article is to analyze in detail international legal documents, standards and scientific research on ensuring information accessibility for people with cognitive disabilities. It was determined that information availability is a priority area of many international organizations, in particular UNESCO and the World Health Organization. Public non-profit organizations around the world (Plain Language Action and Information Network, Inclusion Europe, Netzwerk Leichte Sprache, AbilityNet and others) consider the need to ensure information accessibility for people with cognitive disabilities as one of the areas of their activity to protect the interests of this category of people. The main directions of scientific research on the availability of information for people with cognitive disabilities are outlined: 1) coverage of the content of the practical developments of specialists; 2) involvement of people with cognitive disabilities in working groups for the development and assessment of the availability of information resource; 3) targeted observations of the use of available information resources by people with cognitive disabilities in everyday life; 4) assessment of the accessibility of the adapted information format for people with cognitive disabilities. The algorithm for creating accessible information resources in an easy-to-read format is analyzed, which includes: project development; creating a layout; requirements for the use of special vocabulary of the document; compliance with the rules of writing sentences; execution of layout design; compliance with image selection rules; verification of the text by the target audience. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім "Гельветика" ; Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка uk
dc.subject інформаційна доступність uk
dc.subject міжнародні документи uk
dc.subject обмеження життєдіяльності uk
dc.subject особа з інвалідністю uk
dc.subject когнітивні порушення uk
dc.subject формат легкого читання uk
dc.subject information availability uk
dc.subject international documents uk
dc.subject limitations of activity uk
dc.subject person with disabilities uk
dc.subject cognitive disabilities uk
dc.subject easy read uk
dc.title Забезпечення інформаційної доступності для людей з когнітивними порушеннями (огляд міжнародних документів та досліджень) uk
dc.title.alternative Ensuring information accessibility for people with cognitive disabilities (review of international documents and research) uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc УДК 364.4-056.313:004.77]:327
dc.identifier.doi DOI https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.3.12


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу