У дисертації проводиться соціально-філософський аналіз соціокультурних та екзистенціальних аспектів становлення та імплементації феномену академічної мобільності, яка осмислюється як сутнісний фактор процесів глобалізації не лише на рівні взаємодії особистостей, але й суспільств та цивілізаційних структур. Автором доводиться, що мультикультуралізм є аксіологічно-світоглядною основою імплементації феномену академічної мобільності. На цій основі пропонується концепт «мобільний поворот в освіті», який є специфічною формою набуття мультикультурного характеру освітньою сферою в контексті глобальної тенденції до мобільності як мультикультурності в усіх сферах соціального буття.
The social-philosophic research of social-cultural and existential dimensions of origination and implementation of academic mobility phenomenon is performed at dissertation. Mentioned phenomenon is comprehended as an essential factor of globalization process not only at the level of interpersonal interaction but also at the level of societies and civilization structures. Author substantiates that multiculturalism is an axiological and worldview fundament of academic mobility phenomenon implementation. Standing on the mentioned position author submitted “mobility turn at education” conception which is comprehended as a specific form of educational sphere transformation at the context of the global tendency of mobility with multicultural nature at all the spheres of social being.