Дисертація присвячена розкриттю системної характеристики соціальної держави як природного і закономірного продукту впливу національної системи освіти у контексті становлення суспільства знань і знаннєвої економіки. Обґрунтовується, що сучасна освіта спрямована на відбудову та зміцнення національної ідентичності і формування здатності держави і її громадян до адаптації в глобалізованому суспільстві інформаційних і технологічних змін. Українське суспільство постає перед важливим вибором щодо подальшого розвитку в напрямку соціальності, постаючи перед викликами глобалізованого світу і ринку, інтегруючись в світовий і європейський економічний і освітній простір, що вимагає структурних і функціональних реформ і модернізації національної освітньої системи. Визначено, що сучасні освітні системи повинні відповідати ціннісним принципам, які ґрунтуються на засадах демократії і справедливості, і тому модернізація освіти повинна відбуватися в напрямку її демократизації на основі принципів і ідеалів розвинутої соціальної держави.
The social state is systematically characterized in the thesis as a natural result of an impact of national education system in the context of evolving knowledge society and knowledge economy. The education system, being one of the indicators of the state's social features, is described as a forming factor of a sovereign nationstate, on the basis of which modern welfare states emerged. Modern education is aimed at reconstructing and strengthening national identity and the ability of the state and its citizens to adapt in a globalized information society of technological changes. Ukrainian society faces the challenge for further development towards sociality, solves problems of nation building, problems of the globalized world, while trying to integrate into the world and European economic and educational environment. This integration requires structural and functional reforms and modernization of the national education system. The author stresses that the modern educational system should value the principles of democracy and justice, and that
modernization of education should move in the direction of democratization based on the ideals of a developed social state.