Актуальність дослідження зумовлена тим, що модернізація вищої педагогічної освіти вимагає перегляду освітнього процесу закладів вищої освіти, який повинен бути спрямований на підготовку конкурентоспроможних майбутніх учителів, здатних здійснювати педагогічну діяльність в умовах полікультурності, а отже, потребує впровадження певних педагогічних умов. Під педагогічними умовами формування міжкультурної компетентності майбутніх учителів розуміються спеціально створені обставини, що сприяють формуванню практичних умінь і навичок міжкультурного спілкування, особистісних якостей студентів, які дозволять їм в майбутньому здійснювати успішну педагогічну діяльність з учнями на засадах толерантності в умовах міжкультурної взаємодії. Такими педагогічними умовами обрано: створення міжкультурного середовища в педагогічному закладі вищої освіти; контентне наповнення міжкультурним змістом психолого-педагогічних і фахових навчальних дисциплін із використанням інтерактивних методів навчання; залучення майбутніх учителів до міжкультурної взаємодії в позааудиторний час.
Вибір першої педагогічної умови зумовлений тим, що в педагогічному університеті навчаються як представники зарубіжних країн, так і представники етнічних груп, які є представниками інших культур і мають різне віросповідання. Подано власне розуміння автором міжкультурного середовища. Вибір другої педагогічної умови зумовлений тим, що сформувати міжкультурну компетентність майбутніх учителів засобами однієї навчальної дисципліни неможливо, для цього необхідно наповнювати міжкультурним змістом інші навчальні дисципліни, які викладаються в межах ОПП. Акцентовано увагу, що на зазначених дисциплінах доцільно використовувати інтерактивні методи навчання (дискусії, мозкові штурми, круглі столи, кейс-стаді, квести тощо). Вибір третьої педагогічної умови зумовлений значним зменшенням кількості аудиторних занять і збільшенням самостійної роботи студентів в освітньому процесі. Зазначено, що до позааудиторної діяльності належать участь у наукових гуртках, студентському науковому товаристві, олімпіадах, конференціях, різноманітних культурних центрів тощо.
The relevance of the study is due to the fact that the modernization of higher pedagogical education requires a revision of the educational process of higher education institutions, which should be aimed at training competitive future teachers capable of carrying out pedagogical activities in a multicultural environment, and therefore requires the introduction of certain pedagogical conditions. The pedagogical conditions for the formation of intercultural competence of future teachers are understood as specially created circumstances that contribute to the formation of practical skills and abilities of intercultural communication, personal qualities of students, which will allow them in the future to carry out successful pedagogical activities with students on the basis of tolerance in the conditions of intercultural interaction. Such pedagogical conditions are: creation of an intercultural environment in a pedagogical institution of higher education; content filling with intercultural content of psychological, pedagogical and professional disciplines using interactive teaching methods; involvement of future teachers in intercultural interaction in extracurricular time. The choice of the first pedagogical condition is due to the fact that both representatives of foreign countries and representatives of ethnic groups who are representatives of other cultures and have different religions study at the pedagogical university. The author's own understanding of the intercultural environment is presented. The choice of the second pedagogical condition is due to the fact that it is not possible to form the intercultural competence of future teachers through one subject, for which it is necessary to fill other disciplines taught within the educational and professional program with intercultural content. Attention is focused on the fact that it is advisable to use interactive teaching methods (discussions, brainstorming, round tables, case studies, quests, etc.) in these disciplines. The choice of the third pedagogical condition is due to a significant decrease in the number of classroom classes and an increase in the independent work of students in the educational process. It is noted that extracurricular activities include participation in scientific circles, student scientific society, olympiads, conferences, various cultural centers, etc.