У статті розглянуто основні напрями використання ручної діяльності для покращення мовленнєвого розвитку дітей із загальним недорозвитком мовлення. Види ручної діяльності згруповані за основними кистьовими функціями дошкільників: силовими, координаційними, швидкісними. Оскільки силові функції кистей передують іншим і вважаються першочерговими, основний акцент у дослідженні було зроблено саме на розвиток та корекцію таких силових функцій дітей як: опорна, ресорна, балансувальна, крокова і перекочування. Було розроблено спеціальні комплекси вправ для розвитку цих силових функцій засобами рухово-ігрової та предметної діяльності. Потягом 2018‒2020 років було проведено констатувальний педагогічний експеримент: на першому етапі здійснювався відбір необхідних вправ з розвитку/корекції вищезазначених кистьових функцій. За основу було взято розробки В. К. Кантаржи з корекції предметно-практичної діяльності дошкільників з порушеннями опорно-рухового апарату. Вони були видозмінені та доповнені відповідно до специфіки нозології дітей, які брали участь у дослідженні. На другому етапі відібрані комплекси вправ упроваджувались у практику експериментальної групи. Контрольна група займалася за традиційними програмами розвитку. За допомогою педагогічних спостережень та анкетування фахівців і батьків діти з експериментальної групи продемонстрували більш очевидне покращення мовленнєвого розвитку. Це було виявлено в удосконаленні дрібної моторики кистей та пальців, поліпшенні стану артикуляційної моторики, зрушенні на краще звуковимови, також, помітно стабілізувався психічний стан дітей. Отримані дані дозволили з’ясувати ефективність авторського підходу до формування силових кистьових функцій у дітей із загальним недорозвитком мовлення в контексті покращення їх мовленнєвого розвитку.
Перспективи дослідження можливостей ручної діяльності в поліпшенні мовленнєвого розвитку вказаної категорії дітей лежать у векторі підключення до дворучних координацій інших видів логомоторних координацій: загальної, око-рухової, зорової, артикуляційної тощо.
The article deals with the main directions of using manual activities to improve the speech development of children with generalized underdevelopment of speech. Types of manual activity are grouped according to the main hand functions of preschoolers: power, coordination, speed. Since the power functions of the hands precede the others and are considered to be of primary importance, the main emphasis in the study was placed on the development and correction of such power functions of children as: supporting, spring, balancing, rolling and stepping, special sets of exercises were developed to develop these power functions through motor-game and object activities. In 2018-2020, a confirmatory pedagogical experiment was organized: at the first stage, the necessary exercises for the development/correction of the above-mentioned hand functions were selected. The basis was the development of V. K. Kantarzha on the correction of subject-practical activities of preschoolers with musculoskeletal disorders. They were modified and supplemented in accordance with the specifics of the nosology of the children who participated in the study. At the second stage, the selected sets of exercises were introduced into the practice of the experimental group. The control group was engaged in traditional development programs. With the help of pedagogical observations and questionnaires of specialists and parents, children from the experimental group demonstrated a more reliable improvement in speech development. This was evident in the following areas: fine motor skills of the hands and fingers improved, articulatory motor skills improved, sound pronunciation improved, and the mental state of the children significantly stabilized. The obtained data allowed us to find out the effectiveness of the author's approach to the formation of power hand functions in children with generalized underdevelopment of speech in the context of improving their speech development. Prospects for studying the possibilities of manual activity in improving the speech development of this category of children lie in the vector of connecting other types of logomotor coordination to two-handed coordination: general, oculomotor, visual, articulation, etc.