Статтю присвячено аналізу стану формування соціальної компетентності педагогічний працівник до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах у системі вищої освіти України. Обґрунтовано важливість формування соціальної компетентності у вчителів для ефективної роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах. В результаті вивчення наукової літератури зазначено, що питання формування соціальної компетентності вчителів у контексті складних життєвих обставин залишається недостатньо вивченим науковцями.
Проаналізовано стандарт фахової передвищої освіти із спеціальності 014 «Середня освіта» (за предметними спеціальностями) галузі 01 «Освіта/Педагогіка» освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр» щодо формування соціальної компетентності до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах. Встановлено, що стандарт вищої освіти за спеціальністю 014 «Середня освіта» (за предметними спеціальностями) галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка» як за рівнем освіти «бакалавр», так і за рівнем освіти «магістр» не затверджено.
Представлено результати дослідження після детального аналізу освітньо-професійних програм вчителів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів освіти із спеціальності 014 «Середня освіта» (за предметними спеціальностями) галузі 01 «Освіта/Педагогіка» в частині формування соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти, які опинились або можуть опинитися у складних життєвих обставинах. Визначено, що формування соціальної компетентності вчителів до роботи з дітьми які опинились у складних життєвих обставинах утворюються за допомогою навчальної дисципліни «Педагогіка».
Подано аналіз силабусів навчальної дисципліни «Педагогіка» закладів вищої освіти України, що викладається здобувачам вищої освіти першого рівня «бакалавр», які здобувають педагогічну освіту із спеціальності 014 «Середня освіта». У статті підкреслена важливість формування соціальної компетентності вчителів у системі вищої освіти з урахуванням потреб здобувачів освіти, що перебувають у вразливому становищі.
The article is devoted to analyzing the state of the creating of the social competence of educators for working with learners in difficult life circumstances in the higher education system. The importance of creating social competence in teachers for effective work with learners in difficult life circumstances is substantiated. As a result of the study of scientific literature, it has been noted that the issue of creating the social competence of educators in the context of difficult life circumstances remains insufficiently researched by scholars.
The professional development standard in the specialty of 014 Secondary Education (by subject specialties) in the field of 01 "Education/Pedagogy" of the professional junior bachelor's degree was analyzed regarding the shaping of social competence for working with learners in difficult life circumstances. It has been established that the higher education standard in the specialty of 014 "Secondary Education" (by subject specialties) in the field of knowledge 01 "Education/Pedagogy," both at the bachelor's and master's levels, has not been approved. The results of the study were presented after a detailed analysis of the educational-professional programs for teachers at the first (bachelor's) and second (master's) levels of education in the specialty of 014 "Secondary Education" (by subject specialties) in the field of 01 "Education/Pedagogy," focusing on the creating social competence for working with learners who have found themselves or may find themselves in difficult life circumstances. It has been determined that the shaping of teachers' social competence for working with children who have found themselves in difficult life circumstances is developed through the educational discipline of "Pedagogy."
The syllabi of the educational discipline "Pedagogy" in higher education institutions in Ukraine, taught to higher education learners at the first (bachelor's) level pursuing pedagogical education with a specialization in 014 – secondary education, have been analyzed. The article emphasizes the importance of creating teachers' social competence within the higher education system, taking into account the needs of vulnerable learners.