У світі стрімкого поступу сучасного суспільства зміни стають новою нормою, а вимоги до освіти постійно переосмислюються. Сьогодні учні й учениці не просто здобувають знання, але й повинні розвивати в собі комплекс здібностей та якостей, які забезпечать їхню готовність до успішної соціалізації. Модернізація мовної освіти ґрунтується на компетентнісній парадигмі навчання, що передбачає інтеграцію теоретичних знань із практичними навичками. Концептуальна позиція зосереджує науковців на розробленні найбільш оптимального механізму, покликаного забезпечити реалізацію запланованого результату. Єдиною платформою для формування ключових компетентностей здобувачів насамперед є урок, продуктивність якого залежить від правильно обраного педагогом методичного інструментарію. На периферії лінгводидактичних інтересів нині залишається актуальним питання визначення ефективних способів взаємодії вчителя й учнів.
З опертям на усталеність означеної концепції потребує дослідження формування математичної компетентності здобувачів як складника мовної особистості. Компетентнісне спрямування синтаксису української мови привертає увагу, оскільки орієнтоване на покращення пам’яті, уваги, логічного мислення; розвиток низки навичок, які сприяють повноцінному функціюванню в соціумі. Метою статті є обґрунтування методичного потенціалу формування математичної компетентності здобувачів і здобувачок у процесі навчання синтаксису. Для реалізації окреслених завдань використовувалися загальнонаукові методи: емпіричні (спостереження за освітнім процесом, опис категорійних понять) та теоретичні (аналіз наукової думки, класифікація системи методів і прийомів навчання мови, синтез способів організованої діяльності вчителя й учнів під час уроку, узагальнення педагогічного досвіду). У статті проаналізовано лінгводидактичні засади навчання мови, визначено сучасні методи й прийоми формування математичної компетентності (цілевизначення, мотивація, усний виклад учителем матеріалу, бесіда, спостереження за мовою, робота з підручником, метод вправ, рефлексія, контроль); виокремлено форми і засоби освітньої діяльності, спрямовані на досягнення високих результатів здобувачів, розвиток і вдосконалення важливо життєвих умінь. Дослідження є основою для розробки методики навчання синтаксису з метою формування математичної компетентності особистості, вагомим інструментом у подальшій педагогічній діяльності.
In the fast-paced world of modern society, change is becoming the new norm, and the requirements for education are constantly being rethought. Today, students do not just acquire knowledge, but must also develop a set of abilities and qualities that will ensure their readiness for successful socialization. The modernization of language education is based on the competence paradigm of learning, which involves the integration of theoretical knowledge with practical skills. The conceptual position focuses scientists on the development of the most optimal mechanism designed to ensure the realization of the planned result. The only platform for the formation of the key competences of the learners is primarily the lesson, the performance of which depends on the methodical tools correctly chosen by the teacher. On the periphery of linguistic didactic interests, the question of determining effective methods of interaction between the teacher and students remains relevant today. Based on the establishment of the above-mentioned concept, it is necessary to study the formation of mathematical competence of students as a component of linguistic personality. Competence orientation of the syntax of the Ukrainian language attracts attention because it is aimed at improving memory, attention, and logical thinking; development of a number of skills that contribute to full functioning in society. The purpose of the article is to substantiate the methodological potential of forming the mathematical competence of male and female students in the process of teaching syntax. To implement the outlined tasks, general scientific methods were used: empirical (observation of the educational process, description of categorical concepts) and theoretical (analysis of scientific opinion, classification of the system of methods and techniques of language learning, synthesis of methods of organized activity of the teacher and students during the lesson, generalization of pedagogical experience).
The article analyzes the linguistic and didactic principles of language learning, defines modern methods and methods of forming mathematical competence (goal determination, motivation, oral presentation of the material by the teacher, conversation, observation of the language, work with the textbook, exercise method, reflection, control); forms and means of educational activity aimed at achieving high results of students, development and improvement of important life skills are singled out. The research is the basis for the development of syntax teaching methods for the purpose of forming the mathematical competence of the individual, a valuable tool in further pedagogical activities.