У дисертаційному дослідженні висвітлено сутність та значення виховання толерантності підлітків у контексті сучасних проблем педагогіки; охарактеризовано концептуальні основи педагогіки толерантності; визначено структуру толерантності у молодших підлітків. Експериментально вивчено особливості усвідомлення молодшими підлітками змісту поняття толерантності та його значення в особистісному та суспільному житті; визначено критерії, показники та рівні (високий, середній, низький) сформованості толерантності у молодших підлітків; обґрунтовано та апробовано модель виховання толерантності молодших підлітків, що включає мету, завдання, зміст, принципи, форми, засоби, методи, педагогічні умови; сформульовано методичні рекомендації вчителям з виховання толерантності засобами історії як на уроках, так і в позаурочній діяльності.
In the dissertation research essence and value of education of tolerance of teenagers is reflected in the context of modern problems of pedagogic; conceptual bases of pedagogic of tolerance are described; certainly structure of tolerance of junior teenagers are determined. In the process experimentally of research the author for the first time studied the features of awareness of maintenance of concept of tolerance for young and its value for junior teenagers in personal and public life; descriptions of levels (high, middle, low) of
formed tolerance of junior teenagers are described; the model of education of tolerance of teenagers is theoretically grounded, developed and approved; methodical recommendations for teachers are given for education of tolerance by facilities of history both on lessons and in extracurricular activity.