У дослідженні обґрунтовано та розроблено модель комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків, описано її компоненти (мотиваційний, когнітивно-змістовий, операційно-поведінковий) та їх складники. З урахуванням пізнавальних можливостей підлітків з легким ступенем розумової відсталості був розроблений діагностичний інструментарій, який мав адаптовані та авторські методики, що були
спрямовані на діагностику комунікативної діяльності. Ґрунтуючись на узагальнених даних емпіричного дослідження, було визначено рівні та типи комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків. Доведено, що за рівнями, типами, показниками, динамікою розвитку комунікативної діяльності розумово відсталі підлітки відстають від своїх однолітків з масових шкіл. Запропоновано систему розвитку та корекції комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків, яка передбачала роботу з педагогами, батьками, учнями, роботу із залучення представників різних соціальних інституцій і засобів масової інформації. Було доведено, що комплексне застосування в технологіях ігрових, рефлексивних,
комунікативних, формувальних методів стимулювало позитивну динаміку комунікативної діяльності, що зафіксовано в підвищенні рівня сформованості комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків.
In the research the model of communicative activity of mentally retarded teenagers is substantiated and developed, its components (motivational, cognitive and semantic, behavioral) and their constituents are described. Taking into account informative opportunities of teenagers with easy degree of intellectual backwardness the diagnostic tools, which had the adapted and author's techniques, directed on diagnostics of communicative activity, were elaborated. Based on the generalized data of empirical research the levels and types of communicative activity of mentally retarded teenagers were determined. It is proved that by levels, types, indicators and dynamics of development of communicative activity the mentally retarded teenagers are behind the coevals from mainstream schools. The system of development and correction of communicative activity of mentally retarded teenagers, which provided work with pedagogues, parents, pupils, drawing into this work the representatives of different social institutes and mass media, is offered. It was proved that the complex usage in technologies of game, reflexive, communicative, forming methods stimulated the positive
dynamics of communicative activity that was defined in higher level of its formation.