У статті розглядаються особливості викладання навчальної дисципліни «Гімнастика з методикою викладання» для здобувачів спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» першого (бакалаврського) рівня. Актуальність полягає в тому, що гімнастика займає одне з провідних місць, як засіб всебічної фізичної підготовки, є основою початкової підготовки спортсменів, засобом корекційного впливу. Подано аналіз літературних джерел з означеної проблеми, визначені мета, методи дослідження. Розкрито зміст та елементи структури навчального курсу. Висвітлені завдання, компетентності та результати навчання; програма навчальної дисципліни з зазначенням кількості лекційних, практичних годин і самостійної роботи. Зміст курсу відображає особливості програми та умови підготовки; проведення спортивно-оздоровчих занять з гімнастики для людей з інвалідністю.
The educational discipline "Gymnastics with teaching methods" is a mandatory component in most educational programs for bachelors in the specialty "Physical Culture and Sports". Its study involves solving the tasks of fundamental professional training of specialists in the field. Future trainer’s master theoretical and practical material, skills of the future profession, learn to properly organize and conduct educational and training sessions.
The article states that gymnastics is one of the basic sports, the basis of the initial training of athletes, the most accessible and popular sport, an effective means of corrective influence. Highlighted tasks, competencies and learning outcomes; the program of the academic discipline indicating the number of lectures, practical hours and independent work. Tasks of the training course: familiarization with the history of the development of gymnastics and the methodology of its teaching; mastering the content, forms, methods and means of education by the students; formation of knowledge, abilities and skills in basic gymnastic exercises; formation of knowledge on the methodology of teaching gymnastic exercises, organization and conduct of gymnastics classes.
The content of the working curriculum reflects the features of the educational and professional training program for those seeking higher education, the availability of the appropriate material and technical base and gymnastic equipment; innovative learning technologies; popularization of gymnastics sports. The availability of qualified specialists in gymnastics, a sports base, the demand for conducting sports and health classes in gymnastics according to new formats for the population requires improvement of the content of the training of physical culture and sports specialists.