The effectiveness of acquiring knowledge in universities depends on many factors’ conditions, including the level of functional state of the students' bodies, their attitude to a healthy lifestyle. A young specialist should not only be well-prepared in the chosen profession, but also comprehensively developed, able to solve the most difficult professional tasks, and have an optimal level of health. The problem of increasing working capacity and functional capabilities in the conditions of a significant increase in the educational load of students is currently a very urgent task. Physical culture is the most effective factor in preserving and strengthening health. With optimal physical activity, all organs and systems work economically, adaptive reserves are large, and the body's resistance to adverse conditions is high. The attention of scientists who study the processes of adaptation is mainly directed to the degree and nature of changes in the main physiological indicators in healthy people and people engaged in sports. Attention to student youth is explained by the fact that university students are the avant-garde direction of Ukraine's youth. Their ability to work as future engineers, managers, and marketers largely depends on their physical and mental health and social well-being. Due to well-known socio-economic and environmental reasons, the health of the population in general, and of students in particular, has significantly deteriorated. Studying at a university also does not contribute to improving the health of young people. Firstly, the university does not provide physical education throughout the entire period of student life. It lasts only the period allocated for the educational process.
Ефективність засвоєння знань в університеті залежить від багатьох факторів, умов, зокрема від рівня функціонального стану організму студентів, їх ставлення до здорового способу життя. Молодий спеціаліст повинен бути не тільки добре підготовленим в обраній професії, а й всебічно розвиненим, здатним вирішувати найскладніші професійні завдання, мати оптимальний рівень здоров’я. Проблема підвищення працездатності та функціональних можливостей в умовах значного збільшення навчального навантаження на студентів на даний час є дуже актуальним завданням. Фізична культура є найефективнішим фактором збереження та зміцнення здоров'я. При оптимальному фізичному навантаженні всі органи і системи працюють економічно, адаптаційні резерви великі, стійкість організму до несприятливих умов висока. Увага вчених, які вивчають процеси адаптації, в основному спрямована на ступінь і характер змін основних фізіологічних показників у здорових людей і людей, які займаються спортом. Увага до студентської молоді пояснюється тим, що студентство є авангардним напрямом в молоді України. Від фізичного та психічного здоров’я та соціального благополуччя великою мірою залежить їхня працездатність як майбутніх інженерів, менеджерів, маркетологів. Через відомі соціально-економічні та екологічні причини суттєво погіршився стан здоров’я населення загалом і студентів зокрема. Навчання у ВНЗ також не сприяє зміцненню здоров'я молоді. По-перше, в університеті не проводиться фізичне виховання протягом усього періоду студентського життя. Воно триває тільки період який виділено на навчальний процес.