Дисертаційне дослідження присвячене проблемам теорії і практики підготовки логопедичних кадрів в Україні у другій половині ХХ століття. У дослідженні розкрито соціально-економічні, суспільно-політичні та педагогічні чинники, які впливали на теорію і практику підготовки логопедичних кадрів в Україні, виявлено основні тенденції і особливості становлення та розвитку теорії і практики підготовки логопедичних кадрів в Україні в конкретний історичний період. У дослідженні визначено внесок теорії і практики підготовки логопедичних кадрів в Україні у навчання дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку, вперше розроблено авторську періодизацію на основі організації та змісту середньої освіти, напрямів і форм підготовки логопедичних кадрів в Україні. У науковий обіг введено маловідомі
і невідомі архівні матеріали та історичні факти, пов’язані з теорією і практикою підготовки логопедичних кадрів в Україні у другій половині ХХ століття.
The dissertation is devoted to the problems of the theory and practise of speech therapy staff training in the Ukraine in the second half of the twentieth century. The study revealed the social economical, social political and pedagogical factors that influenced the theory and the practise of speech therapy staff training in the Ukraine, the main trends and peculiarities of formation and the development of the theory and practise of speech therapy staff training in the Ukraine in a special historical period. In a study to determine the contribution of the theory and practise of speech therapy staff training in the Ukraine in the education of children with impaired language development, first developed by the author’s periodization based on historical and comparative analysis of educational data. In scientific use introducing little known and previously unused archival materials and historical facts associated with the theory and practise of speech therapy staff training in
the Ukraine in the second half of the twentieth century.