Стаття присвячена розкриттю педагогічних умов формування здатності до творчого самовираження у дошкільників із порушеннями мовлення (раціональне поєднання та комплексна реалізація основних напрямків корекційного логопедичного впливу та інсценування казки; збагачення позитивного досвіду творчого самовираження дошкільників із порушеннями мовлення; створення позитивної мотивації до занять; стимуляція пізнавальної активності дітей; взаємозв’язок суб’єктів корекційно-виховного процесу; гармонійне поєднання ініційованої дітьми та спеціально організованої творчої діяльності дошкільників). Наведені результати аналізу спеціальної науково-методичної літератури з питань корекції мовленнєвого дизонтогенезу, організації різноманітної творчої діяльності дошкільників та експериментального дослідження здатності до творчого самовираження у дітей із порушеннями мовлення. Розкрито механізм реалізації методики формування здатності до творчого самовираження у дошкільників із порушеннями мовлення у процесі інсценування казки. Виділені основні категорії (зміст казки, герої казки, засоби творчого самовираження), які повинні бути усвідомлені та засвоєні дітьми в ході корекційно-розвивального впливу. Визначені основні напрямки та завдання методики формування здатності до творчого самовираження у дошкільників із порушеннями мовлення у процесі інсценування казки. Обгрутнована значущість роботи з батьками, що забезпечує єдність зусиль фахівців освітнього процесу та родини, спрямованих на подолання порушень мовлення, супутніх розладів та всебічний гармонійний розвиток дитини з мовленнєвим дизонтогенезом.
The article is concerned with the pedagogical conditions of forming capacity for creative self-expression in preschoolers with speech disorders (reasonable combination and complex implementation of the main ways of correctional speech therapy influence and staging tales; enrichment of preschoolers with speech disorders with positive experience of creative self-expression; creating positive motivation to lessons; stimulation of children’s cognitive activity; the correlation of subjects of correctional and educational process, harmonious combination of creative activities initiated by pre-school children and specially organized for them). The article gives analysis results of special scientific and methodical literature on correction of speech dysontogenesis, organization of various creative activities for preschoolers and experimental research of capacity for creative self-expression in children with speech disorders. The mechanism of realization of the method of forming capacity for creative self-expression in preschoolers with speech disorders in the process of the tale dramatization has been discussed. The basic categories (the content and characters of fairy tales, means of creative self-expression) that require understanding and assimilation by children in the course of correctional and developmental influence have been determined. The main problem areas and tasks for the method of forming capacity for creative self-expression in preschoolers with speech disorders in the process of fairy-tale dramatization have been pointed out. The article grounds the importance of parents’ involvement, that ensures unity of specialists and family effort in educational process aimed at overcoming speech disorders, related disorders and harmonious all-round development of children with speech dysontogenesis.