В статті наведено результати роботи, метою якої було дослідити рівень фізичної працездатності у студентів упродовж року та оцінити можливість застосування засобів легкої атлетики для корекції виявлених змін. Для реалізації поставлених завдань було обстежено 167 студентів 1-4 курсів, яких було поділено на дві групи – основну, студентам якої пропонувалися засоби легкої атлетики та групу порівняння. У процесі дослідження було виділено три типи динамічної реакції рівня фізичної працездатності у студентів, що спостерігається упродовж навчального року, залежить від терміну навчання, і є характерною для студентів першого курсу, другого-третього курсів та студентів 4-го курсу. Впровадження засобів легкої атлетики у процес фізичного виховання студентів забезпечило покращення рівня їх ФП та стійкість показників ФП упродовж другого семестру, що підтверджувалося достовірною різницею показників фізичної працездатності у студентів основної групи у порівнянні з такими у студентів групи порівняння.
The article describes results of work, whose aim was to investigate the level of physical performance of the students during the year and assess the possibility of application of athletics for correction of the detected changes. For realization of tasks were surveyed 167 students of 1-4 courses. All students were divided into two groups. Students are the main group during the year implemented a program of the use of athletics. Students comparison group engaged in the regular program. Monthly conducted to determine the level of physical performance. Statistical evaluation of the obtained values of physical performance of the students of 1-4 courses during the year showed, that students in the 2nd and 3rd rd courses there are significant differences indices during the school year compared to those values in the first-year students, and the importance of physical performance registered in the 4th year students, in most cases, significantly different from those of I students 1 th year and of these students in the 2nd and 3rd courses. Also, evaluation of physical performance of the students during the academic year allowed the three types of dynamic response values that depend on the course of study and that is characteristic of first-year students, second or third-year students and 4th year. Based on features of influence Athletics exercises on the body, and considering the results of the ascertaining experiment, the program of studies have been made recreational walking, running at short distances, relay race, long jump with a takeoff and throwing a ball, determined the proportion of certain types of employment within year and duration for each course in particular given intensity loads depending on the day of the week for each course in particular. Introduction of athletics in the process of physical education students has improved their level of physical performance and stability indicators during the second semester. Starting from December was registered significant difference in physical performance compared to those in the comparison group of students, and in the middle of the second semester expression level of physical performance in the core group of 1-4 students courses held at consistently high levels and did not change during the summer examinations.