Отражены общие закономерности возникновения и развития физического воспитания, а также приоритетные направления деятельности человека в Родовом и Рабовладельческом обществе. Проведен анализ и обобщение литературных и источников информации сети Интернет, освещающие особенности одного из основных исторических периодов – Древнего мира и эволюцию физического воспитания в контексте развития общественных отношений. Установлено, что физическое воспитание представляет собой общественную и личностную ценность и отвечает задачам развития человечества на определенном историческом этапе. Борьба за власть и «удовлетворение потребностей народа в развлечениях» привели к кризису общества, упадку рабовладельческого строя и его системы физического воспитания.
Відображені загальні закономірності виникнення і розвитку фізичного виховання, а також пріоритетні напрямки діяльності людини в Родовому і Рабовласницькому суспільстві. Проведено аналіз та узагальнення літературних і джерел інформації мережі Інтернет, що розкривають особливості одного з основних історичних періодів – Стародавнього світу і еволюцію фізичного виховання в контексті розвитку суспільних відносин. Встановлено, що фізичне виховання являє собою суспільну й особистісну цінність і відповідає завданням розвитку людства на певному історичному етапі. Боротьба за владу і «задоволення потреб народу в розвагах» призвели до кризи суспільства, занепаду рабовласницького ладу і його системи фізичного виховання.
General patterns of occurrence and development of physical education and priority directions of activities of human beings in Gentile / Tribal and Slaveholding society are reflected. The analysis and synthesis of the literature and Internet information sources reveal the features of one of the main historical period which is Ancient world and the evolution of physical education in social relations context has been done. Features of physical education systems development of the Ancient East, Ancient Greece, Ancient Rome and the peoples of the Americas are outlined. The regularities of occurrence of physical education, which are born at the bowels of civilization and are the social formation product in which it existed, are revealed. Basing on principles of existentialism it is evident that physical education and all that concerns regularities of human life’s activity, especially at initial stage of his appearing and development (since ancient time), reflect his struggle for existence. Adapted physical education systems and trainings had an impact on strengthening of the people’s position and the military power of states. It is found that physical education represents social and personal values, and is responsible for the tasks of mankind development at a certain historical stage. Physical culture as an integral part of the society culture should be considered through the prism of the of the basic laws of dialectics as universal laws of development. Physical education is a subject of public relations, which takes into account the priority areas, the importance and usefulness of the results of human activity, development of society and social phenomena. End of the Roman Empire is characterized by a shift in emphasis and priorities of the aristocracy and the peoples. The struggle for power and the needs of the people in entertainment led to the crisis of society, the decline of the slaveholding system and its system of physical education.