В статті розглядаються співвідношення реалій практики української інклюзії із теоретико-методологічними основами філософії світової освітньої інтеграції. Обґрунтовано думку про те, що метод інклюзивної екстраполяції, тобто формального переносу найбільш вдалих зарубіжних моделей освітньої інтеграції в незмінні умови вітчизняної освіти, є не ефективними без осмислення їх філософії та теорії. Проаналізовано принципи методологічної відмінності щодо конкретизації філософських та науково-теоретичних позицій інклюзивної системи освіти з боку вітчизняних та зарубіжних науковців та педагогів. Наголошується, що в основі зарубіжних досліджень лежать ідеї екзистенціалізму, прагматизму, постмодернізму, феноменології. Це в свою чергу спричиняє певну однобокість в розумінні філософії без бар’єрного доступу до освітнього середовища осіб з особливостями психофізичного розвитку Визначена перспектива побудови нового освітнього світобачення, яким є інклюзивна освіта, через такі філософські дисципліни, як педагогічна антропологія, аксіологія, конструктивістка методологія. Це в подальшому дозволяє конкретизувати педагогічні технології інклюзивного навчання з погляду організації форм, методів в руслі конструктивістської дидактики.
This article discusses the correlation of practical actuals of Ukrainian inclusion with theoretical and methodological basics of world educational integration. It was proved the opinion the method of inclusive extrapolation that is the formal transfer of the most successful foreign models of the world integration in invariable conditions of native education is ineffective without understanding of their (models) philosophy and theory. The principles of methodological difference were analyzed as to the concretization of
philosophical and scientific and theoretical position of inclusive system of the education from one side of native and foreign scientists and educational specialists. Basis of foreign researches includes the ideas of existentialism, pragmatism, post-modernism and phenomenology. It causes certain one-sided understanding of philosophy without the barrier access to the educational environment of individuals with the features of the psychophysical development. It was determined the perspective of the construction of educational outlook which is the inclusive education through such the philosophical disciplines as the pedagogical anthropology, axiology, the constructivist methodology. In future it permits to concretize the pedagogical technology of the inclusive education in terms of the organization of forms, the methods in line with and the constructivist didactics.