У статті зазначено, що мотивація є однією з найважливіших проблем у вітчизняній і зарубіжній психології та педагогіці. Особливого значення вона набуває для теорії і методики професійної освіти, тому що дозволяє виявити джерела навчально-пізнавальної активності студентів; сили, що спонукають до їхньої навчально-пізнавальної діяльності та поведінки у процесі навчання у вищій школі. Навчально-професійну мотивацію слід розглядати як один із факторів готовності майбутніх фахівців різних напрямів підготовки до професійної діяльності, як сукупність факторів і процесів, що спонукають і спрямовують особистість до успішного опанування майбутньою професією. Експериментальним шляхом визначено найбільш значущі мотиви навчально-професійної діяльності майбутніх фахівців фізичної реабілітації.
The article states that the motivation is one of the most important problems in the domestic and foreign psychology and pedagogy. Motivation is of particular importance to the theory and methodology of professional education, as it allows to identify the sources of learning and cognitive activity of the student to encourage the strength of his educational and professional activities and behavior in the learning process in higher education. Academic and professional motivation should be considered as one of the factors of readiness of the future experts of various specialties for professional work as a combination of factors and processes that encourage and guide the person to successfully master the future profession. Low level of academic and professional motivation largely prevents the formation of readiness of the future experts of physical rehabilitation to perform their professional functions. The experiment revealed the most significant motives educational and professional activity of future specialists of physical rehabilitation.