У статті висвітлюється аналіз досліджень, який включав діагностику результатів дидактичного процесу в теорії і методиці фізичного виховання. Визначено рівень знань студентів з даної дисципліни, встановлена певна залежність якості їх знань від типу і змісту дидактичних завдань. На основі детального аналізу результатів дослідження обґрунтовано організаційно-педагогічні умови становлення професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури у процесі вивчення теорії і методики фізичного виховання.
The problem of formation professional readiness future physical training teachers is examined. According to the changes of public requests to the content and character of their teaching activities, appease the important question of the qualitatively new level of readiness the modern physical training teacher – competent, creative and capable for creative and innovative activities. The author highlights the analysis of studies that included diagnostic results of didactic process in theory and methodology of physical education. The level of student's knowledge in the discipline is measured, established definite dependence between the quality of their knowledge and the type and content of teaching tasks. In article substantiates the importance of activating the creative component in the studying activity of future physical training teachers in order to improve the effectiveness of the educational process and purposeful formation of student's ability to creatively and innovation activities. Based on a detailed analysis of the results of investigation identified the organizational and pedagogical conditions of formation professional readiness of the future physical training teachers in process of studying the theory and methodology of physical education. Implementation of these conditions will allow improving the methods of teaching theory and methodology of physical education and will contribute the qualitative solution the problems of national system of physical education in Ukraine.