В статті наведені результати обстеження школярів 10-12 років з визначенням морфологічних та функціональних відмінностей учнів з урахуванням конституційних типів. Встановлено, що як хлопчики, так і дівчатка різних соматотипів мають достовірні відмінності у морфо-функціональних показниках. Виявлені структурно-функціональні взаємини простежуються і при аналізі функціональних характеристик: фізична працездатність та максимальне споживання кисню мають таку ж закономірність у збільшенні значень, як і морфологічні (маса тіла, довжина тіла, окружність грудної клітки) – посилення ознак від астеніків до нормостеніків і гіперстеніків.
The article presents the results of examination of pupils 10-12 years with determination of morphological and functional differences of pupils considering the constitutional types. Established that both boys and girls have different somatotype reliable differences in morphological and functional parameters. Discovered structural and functional relationship traced in the analysis of the functional characteristics: physical performance and the maximum oxygen consumption with the same pattern of increasing values as morphological (body weight, body length, chest circumference) - increased signs from ectomorphic to mesomorphic and endomorphic somatotype. In comparative evaluation of motor preparedness of pupils in different somatotypes registered expressed deviation of ectomorphic and endomorphic from the average for the group indices of control exercises. In particular, results of endomorphic somatotype are above average in tests that reflect power endurance and aerobic endurance. Pupils with ectomorphic somatotype show the same feature in the tests that characterize the power-speed ability, agility and flexibility. Pupils with mesomorphic somatotype show middle and higher level of development of motor abilities towards average. As a basis for differentiation effects orientation of the load can be used on the basis of selective action on the motor units of different types and species. Rational value loads a various orientation in accordance with the principle of harmony provides equivalent and maximum development of abilities of slow and quick contractile muscle fibers and systems to ensure their activities as well as a combination of school lessons and out-of-school forms of motor activity of pupils. In the role of out-of-school forms can used homework system, sectional lessons, competitions, day of health based on the direction of the development of abilities of slow and quick contractile muscle fibers.