Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Українська анімація Вуфку 1922–1930-х рр.: трансформація смислових наративів

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Мельник, Вячеслав Олександрович
dc.contributor.author Осадча, Лариса Василівна
dc.date.accessioned 2024-02-05T10:19:53Z
dc.date.available 2024-02-05T10:19:53Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Мельник, В. О. Українська анімація Вуфку 1922–1930-х рр.: трансформація смислових наративів / В. О. Мельник, Л. В. Осадча // Культурологічний альманах / МОН України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Випуск 3. – С. 290-296. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43961
dc.description.abstract У статті проаналізовано сюжетні та стилістичні особливості українського анімаційного доробку довоєнного періоду (ВУФКУ 1922–1930 рр.), виокремлено способи функціонування її пропагандистсько-дорослого та розважально-дитячого контекстів, адже спершу вітчизняна мультиплікація була орієнтована на дорослого глядача. Аналіз аніматворів початку ХХ століття ґрунтується на застосуванні історико-хронологічного та семіотичного методів, завдяки чому простежується не лише поступ технологічно-візуальних виражальних засобів, а й ускладнення сюжетно-наративної складової довоєнної української мультиплікації. Анімація виникла як «дорослий» вид мистецтва, зі складними високо-технологічними виражальними засобами, здатними чинити потужний сугестивний вплив на аудиторію. Розважально-дитяче її спрямування утвердилося у повоєнні роки завдяки запозиченню діснеєвського стилю, з притаманними йому яскравістю, барвистістю, карнавальністю візуальної картинки. Однак мальоване кіно як дорослий жанр продовжувало існувати паралельно до атрактивної дитячої мультиплікації. Якщо спершу суть анімаційного твору полягала в оживленні малюнка, то згодом у ньому простежується посилення оповідного наративу – як в літературному творі чи кіно. Довоєнна мультиплікація працювала із серйозними, дорослими смислами - аналізувала економічно-господарчий поступ, транслювала ідеологічні наративи, економічну статистику тощо. І лише за два десятиліття, в повоєнні роки, вітчизняна та світова анімація перетворилася на дитячий візуальний жанр, що, однак, іманентно приховував закодовані «дорослі» наративи, які стають все більш помітними й запитуваними в контексті сучасної візуальної культури, перетворюючи дитячі мультфільми на подвійно закодоване мальоване кіно. uk
dc.description.abstract In the article, it has been analyzed plot construction and stylistic specificity of the Ukrainian animation heritage of the pre-war period of 1922–1930 when the production was managed by such institution as the All-Ukrainian Photocinema Administration. The functioning of its propaganda (adult) and children's entertainment contexts is highlighted, although at the beginning Ukrainian animation (the so-called multiplication) was aimed at an adult audience. The analysis of animated films of the beginning of the 20th century is based on the application of historical chronology and semiotic methods. So we can trace not only the progress of technological and visual means of expression but also the complication of the plot-narrative component of pre-war Ukrainian cartoons. Animation emerged as a generally mature art form that adopted high-tech tools to create images that could be used to have a strong impact on viewers. Its children's entertainment content became completely dominant after the Second World War, when the Disney style was borrowed with all its main features – brightness, color and carnival images. But at the same time, animation has not lost its mature storytelling potential. Compared to the early animated shorts, which were designed only to make static images move, the longer-duration cartoons took on a strong plot structure and suggestive narrative – much like novels and films. They were used as promotional shorts during movie viewings to inform audiences about economic, ideological and political agendas. In just two decades, Ukrainian and world cartoons turned into a visual form for children, which additionally broadcasted hidden adult narratives. The phenomenon is increasingly in demand in the context of modern visual culture, interpreting cartoons as double-coded animated cinema. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject анімація uk
dc.subject мультиплікація uk
dc.subject Всеукраїнське фотокіноуправління uk
dc.subject смислові наративи uk
dc.subject дорослий глядач uk
dc.subject юний глядач uk
dc.subject animation uk
dc.subject cartoon uk
dc.subject the All-Ukrainian Photocinema Administration uk
dc.subject narrative uk
dc.subject mature audience uk
dc.subject youth viewer uk
dc.title Українська анімація Вуфку 1922–1930-х рр.: трансформація смислових наративів uk
dc.title.alternative Ukrainian animation of the 1922–1930s: transformation of meaningful narratives uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 7.07:77+7.097
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.41


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics