Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Аксіологічний вимір інтерпретацій культурних універсалій балету в художній культурі

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кравчук, Олена Геннадіївна
dc.date.accessioned 2024-02-02T14:53:20Z
dc.date.available 2024-02-02T14:53:20Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Кравчук, О. Г. Аксіологічний вимір інтерпретацій культурних універсалій балету в художній культурі / О. Г. Кравчук // Культурологічний альманах / МОН України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Випуск 3. – С. 271-278. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43950
dc.description.abstract У статті розкривається система культурних універсалій балету як складного багатозначного феномену художньої культури. Розглянуто специфіку смислів «первинного» балетного твору як об’єкту художнього тлумачення на різних рівнях використання – від запозичення окремих елементів до перестворення цілого тексту. Виявлено ціннісно-інтерпретаційні домінанти – символи-знаки балету, що визначають провідні культурно-значимі смисли, розкрито та осмислено проблематику сприймання культурних універсалій відповідно до аксіологічних вимірів сучасності. Аксіологічний вимір інтерпретацій через розкриття нових зв’язків, джерел, сенсів відомого тексту балету «Лебедине озеро» дозволяє долучитися до глобального полілогу особистісних, соціальних та загальнолюдських цінностей в історичні моменти великих потрясінь, особливо – у часи цивілізаційних зрушень. Культурні універсалії балетного жанру, який виник з придворної розваги та ствердився у ХІХ ст. як казково-фантастичне видовище, під впливом глобальної трансформації світу перейшли у інший аксіологічний вимір. Попри розмаїття інтерпретацій відчутна тенденція до інтертекстуальної та міжтекстуальної взаємодії художнього тексту балету на основі виявлення та виокремлених в знаковій формі елементів-презентантів смислової цінності. Ціннісно-ранжований підхід до різних видів інтерпретації дозволяє реалізувати художнє завдання автора-інтерпретатора втілювати синергетику актуальних сенсів у новій системі цінностей з трансформацією або руйнуванням традиційних форм культури. uk
dc.description.abstract The article reveals the system of cultural universals of ballet as a complex multi-meaning phenomenon of artistic culture. The specifics of the meanings of the "primary" ballet work as an object of artistic interpretation at different levels of use are considered – from borrowing individual elements to re-creating the entire text. The value-interpretive dominants – symbols-signs of ballet that determine the leading culturally significant meanings are revealed, the problem of the perception of cultural universals according to the axiological dimensions of modernity is revealed and understood. The axiological dimension of interpretations through the disclosure of new connections, sources, and meanings of the well-known text of the ballet "Swan Lake" allows us to join the global polylogue of personal, social and universal values in historical moments of great upheavals, especially in times of civilizational shifts. Cultural universals of the ballet genre, which arose from court entertainment and became established in the 19th century as a fairy-tale and fantastic spectacle, under the influence of the global transformation of the world, they moved into another axiological dimension. Despite the variety of interpretations, there is a noticeable tendency towards intertextual and intertextual interaction of the artistic text of the ballet on the basis of the identification and identification of elements representing meaningful value in a symbolic form. A value-ranked approach to various types of interpretation allows to realize the artistic task of the author-interpreter to embody the synergy of current meanings in a new system of values with the transformation or destruction of traditional forms of culture. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject аксіологічний вимір uk
dc.subject концептуальні цінності uk
dc.subject аксіосфера uk
dc.subject особистісний вимір життя uk
dc.subject інтерпретація uk
dc.subject балет uk
dc.subject традиційні форми культури uk
dc.subject axiological dimension uk
dc.subject conceptual values uk
dc.subject axiosphere uk
dc.subject personal dimension of life uk
dc.subject interpretation uk
dc.subject ballet uk
dc.subject traditional forms of culture uk
dc.title Аксіологічний вимір інтерпретацій культурних універсалій балету в художній культурі uk
dc.title.alternative Axiological dimension of interpretations of cultural universals of ballet in art culture uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378.6(477.87):792.82:[124.5+164.02]
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.38


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу