У статті розкривається система культурних універсалій балету як складного багатозначного феномену художньої культури. Розглянуто специфіку смислів «первинного» балетного твору як об’єкту художнього тлумачення на різних рівнях використання – від запозичення окремих елементів до перестворення цілого тексту. Виявлено ціннісно-інтерпретаційні домінанти – символи-знаки балету, що визначають провідні культурно-значимі смисли, розкрито та осмислено проблематику сприймання культурних універсалій відповідно до аксіологічних вимірів сучасності. Аксіологічний вимір інтерпретацій через розкриття нових зв’язків, джерел, сенсів відомого тексту балету «Лебедине озеро» дозволяє долучитися до глобального полілогу особистісних, соціальних та загальнолюдських цінностей в історичні моменти великих потрясінь, особливо – у часи цивілізаційних зрушень.
Культурні універсалії балетного жанру, який виник з придворної розваги та ствердився у ХІХ ст. як казково-фантастичне видовище, під впливом глобальної трансформації світу перейшли у інший аксіологічний вимір. Попри розмаїття інтерпретацій відчутна тенденція до інтертекстуальної та міжтекстуальної взаємодії художнього тексту балету на основі виявлення та виокремлених в знаковій формі елементів-презентантів смислової цінності. Ціннісно-ранжований підхід до різних видів інтерпретації дозволяє реалізувати художнє завдання автора-інтерпретатора втілювати синергетику актуальних сенсів у новій системі цінностей з трансформацією або руйнуванням традиційних форм культури.
The article reveals the system of cultural universals of ballet as a complex multi-meaning phenomenon of artistic culture. The specifics of the meanings of the "primary" ballet work as an object of artistic interpretation at different levels of use are considered – from borrowing individual elements to re-creating the entire text. The value-interpretive dominants – symbols-signs of ballet that determine the leading culturally significant meanings are revealed, the problem of the perception of cultural universals according to the axiological dimensions of modernity is revealed and understood. The axiological dimension of interpretations through the disclosure of new connections, sources, and meanings of the well-known text of the ballet "Swan Lake" allows us to join the global polylogue of personal, social and universal values in historical moments of great upheavals, especially in times of civilizational shifts. Cultural universals of the ballet genre, which arose from court entertainment and became established in the 19th century as a fairy-tale and fantastic spectacle, under the influence of the global transformation of the world, they moved into another axiological dimension. Despite the variety of interpretations, there is a noticeable tendency towards intertextual and intertextual interaction of the artistic text of the ballet on the basis of the identification and identification of elements representing meaningful value in a symbolic form. A value-ranked approach to various types of interpretation allows to realize the artistic task of the author-interpreter to embody the synergy of current meanings in a new system of values with the transformation or destruction of traditional forms of culture.