Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Розвиток силових здібностей школярів із затримкою психічного розвитку та роль шкільної медсестри в їх здоров`язбереженні

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чижик, В. В.
dc.contributor.author Довгаль, В. І.
dc.contributor.author Ковальчук, В. Я.
dc.contributor.author Савчук, С. А.
dc.contributor.author Корінчак, Л. М.
dc.contributor.author Шкробанець, А. А.
dc.contributor.author Плиска, Олександр Іванович
dc.date.accessioned 2024-01-30T09:31:37Z
dc.date.available 2024-01-30T09:31:37Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Розвиток силових здібностей школярів із затримкою психічного розвитку та роль шкільної медсестри в їх здоров`язбереженні / В. В. Чижик, В. І. Довгаль, В. Я. Ковальчук, С. А. Савчук, Л. М. Корінчак, А. А. Шкробанець, О. І. Плиска // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 1 (173). – С. 160-167. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43890
dc.description.abstract Вивчали особливості розвитку силових здібностей у хлопчиків та дівчат 12–14 років із затримкою психічного розвитку порівняно з учнями загальноосвітніх шкіл. Виявили відставання підлітків 12–14 років із затримкою психічного розвитку за абсолютними показниками кистьової (кистьового динамометра) та станової динамометрії (станового динамометра), динамічної та статичної силової витривалості та швидкісно-силових якостей («утримання на перекладині», «стрибки в довжину з місця», «підйом в сід з положення лежачи на спині»), як у дівчат, так і у хлопчиків практично у всіх вікових групах, порівняно з учнями загальноосвітніх шкіл. Розвиток силових здібностей дітей із затримкою психічного розвитку є гетерохронним і різноспрямованим порівняно зі старшокласниками. В цілому вони значимо нижчі причому, як у дівчат, так і у хлопців у всіх вікових групах. При цьому дана категорія школярів повинна бути під постійним наглядом шкільної медсестри. uk
dc.description.abstract They studied the specifics of the development of strength abilities in boys and girls aged 12–14 with mental retardation compared to students of secondary schools. The lag of adolescents aged 12-14 years with mental retardation was found according to the absolute indicators of wrist (hand dynamometer) and static dynamometry (static dynamometer), dynamic and static strength endurance and speed-strength qualities ("holding on the crossbar", "standing long jumps ", "sitting up from a position lying on the back"), both in girls and boys in almost all age groups, compared to students of secondary schools. The analysis of the research results established: 1. The development of strength abilities of children with mental retardation is heterochronic and multidirectional compared to high school students. At the same time, the relative indicators of the strength of the back muscles of teenagers with mental retardation with a clear lag in the absolute indicators of hand and standing dynamometry did not statistically significantly differ from their peers in senior classes. Small differences in the relative indicators are due to the low physical development of adolescents of the mental retardation, namely, the lack of body weight. 2. Dynamic endurance based on the number of sit-ups of the trunk from the lying position is statistically significantly different between adolescent boys and girls of the experimental and control groups (p<0.05-0.001), with the exception of 14-year-old boys. The studied school-aged children with ALS lag behind the control and in the static power endurance of the muscles of the arms according to the results of standing on the crossbar with bent arms. Moreover, both in boys and in girls this difference is highly probable in all studied age groups (p<0.001). 3. It turned out that the speed and strength qualities of the standing long jump in adolescents with mental retardation are statistically significantly lower, and both in girls and boys in all age groups. 4. The obtained data indicate that this category of schoolchildren should be under the constant supervision of the school nurse. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject затримка психічного розвитку uk
dc.subject рухові характеристики uk
dc.subject динамометрія uk
dc.subject швидкісно-силові характеристики uk
dc.subject силова витривалість uk
dc.subject retardation of mental development uk
dc.subject motor characteristics uk
dc.subject dynamometry uk
dc.subject speed-power characteristics uk
dc.subject power endurance uk
dc.title Розвиток силових здібностей школярів із затримкою психічного розвитку та роль шкільної медсестри в їх здоров`язбереженні uk
dc.title.alternative Development of power qualities for teenagers with delay of psychical development and the role of the school nurse in their health care uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 376-056.36:796.015.22-053.2
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.1(173).36


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу