Сучасний етап розвитку суспільства характеризується тим, що доросла людина значну частину життя приділяє професійній діяльності. Принцип єдності свідомості, діяльності та особистості підтверджує факт про те що, з одного боку, професійна діяльність сприяє формуванню професійно важливих якостей особистості, а з іншого – вона несе в собі великий потенціал особистісних порушень. Спортивно-педагогічне середовище впливаючи на особистість тренера, здатне стати джерелом небезпечних особистісних дисгармоній, що, в деяких випадках, призводять навіть до аномалій соціально-психологічного характеру організації індивідуальності.
Вивчення феномена професійної деформації особистості тренера має важливе не тільки теоретичне, а й практичне значення. Це дозволяє полегшити вирішення проблеми оптимізації праці в спортивно-педагогічній сфері, а також сприяє побудові стратегій професійного самозбереження. В статті наведено актуальність вивчення професійних деформацій особистості тренерів з легкої атлетики. Охарактеризовано дослідження проведене на базі Інституту післядипломної освіти Національного університету фізичного виховання та спорту України, яке полягало у виявлені та інтерпретації показників професійної деформації з позиції інтерперсональної поведінки. Детально розглянуто алгоритм проведення педагогічного експерименту, та інтерпретовано емпіричні показники даного експерименту. Доведено ефективність запропонованого особистісно орієнтованого тренінгу. Дана наукова публікація є хорошим фундаментом для розробки і впровадження практичних рекомендацій та тренінгів, на основі доказової бази, яка підтверджує результативність згаданого в статті тренінгу.
The modern stage of the development of society is characterized by the fact that an adult devotes a significant part of his life to professional activities. The principle of the unity of consciousness, activity and personality confirms the fact that, on the one hand, professional activity contributes to the formation of professionally important personality qualities, and on the other hand, it carries a great potential for personal violations.
The sports-pedagogical environment, influencing the personality of the coach, can become a source of dangerous personal disharmony, which, in some cases, even lead to anomalies of the socio-psychological nature of the organization of individuality.
The study of the phenomenon of professional deformation of the coach's personality has not only theoretical, but also practical significance. This makes it easier to solve the problem of optimization of work in the sports and pedagogical sphere, and also contributes to the construction of strategies for professional self-preservation
The article highlights the relevance of the treatment of professional deformations in the specialties of athletics coaches. The study was carried out on the basis of the Institute of Postgraduate Studies of the National University of Physical Education and Sports of Ukraine, which was related to the identification and interpretation of indicators of professional deformation from positions of interpersonal behavior. The algorithm for conducting the pedagogical experiment is examined in detail, and the empirical evidence of this experiment is interpreted. The effectiveness of the specially oriented training has been demonstrated. This scientific publication is a good foundation for the development and implementation of practical recommendations and trainings, based on an evidence base that confirms the effectiveness of the training mentioned in the article.