Висвітлено напрями вдосконалення змісту спеціальної фізичної підготовки курсантів ЗВО зі специфічними умовами навчання під час воєнного стану. На підставі анкетування інспекторів з тактики самозахисту та особистої безпеки тренінгових центрів ГУ НП України (n=27), визначено прогалини у фізичній підготовленості правоохоронців зі стажем практичної діяльності до одного року. Встановлено необхідність розроблення єдиного тематичного наповнення навчальної дисципліни для всіх закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку поліцейських; упровадження в освітній процес практичних завдань, які передбачають моделювання ситуацій службової діяльності з комплексним застосуванням поліцейських заходів примусу; посилення ролі загальної фізичної підготовки шляхом виконання різноманітних фізичних вправ перебуваючи в повному екіпіруванні. Перспективи подальших досліджень вбачаємо в розробленні комплексу вправ, які сприятимуть розвитку професійно-прикладних фізичних якостей правоохоронців.
It has been established that the official activity of police officers places increased demands on the level of special physical fitness of personnel. It has been established that a graduate of a higher education institution with specific learning conditions must possess not only a complex of knowledge, practical skills and abilities, but also a formed motivation and psychological readiness for the proper performance of official tasks in extreme situations caused by the introduction of martial law. On the basis of a survey of inspectors on self-defense tactics and personal safety of training centers of the State Government of Ukraine (n=27), gaps in the physical fitness of law enforcement officers with up to one year of practical experience were determined, directions for improving the content of special physical training for cadets of higher education institutions with specific training conditions were considered during martial law, the role of general physical fitness of law enforcement officers is outlined. The need to develop a single thematic content of the educational discipline for all institutions of higher education that train police officers has been established; the introduction of practical tasks into the educational process, which involve modeling situations of official activity with the complex application of police coercive measures. Emphasis is placed on strengthening the role of general physical training through the cadet's performance of various physical exercises while in full equipment.
We see prospects for further research in the development of a set of exercises that will contribute to the development of professional and applied physical qualities of law enforcement officers.