Освітньо-виховний процес серед інших важливих завдань має спрямовуватися на формування цифрових компетентностей дітей та учнівської молоді, в тому числі і у процесі спортивно-оздоровчої діяльності, оскільки інформаційні технології відкривають широкі можливості для впровадження нових сучасних форм та методів у роботі з дітьми та учнівською молоддю. Формування цифрових компетентностей старших підлітків у процесі спортивно-оздоровчої діяльності є складовою частиною процесу формування зрілої особистості, підготовленої до життя, готової до самоаналізу та самореалізації, здатної протистояти небажаним впливам інформаційного потоку та маніпуляціям. Перевагами формування цифрових компетентностей у процесі спортивно-оздоровчої діяльності для старших підлітків є: формування навичок критичного та аналітичного мислення; популяризація здорового способу життя через використання цифрових технологій; розвиток інформаційної грамотності та навичок опрацювання даних; розвиток пошукової діяльності; напрацювання навичок співпраці та взаємодії; можливість бути залученими до спортивно-оздоровчої діяльності (підвищувати власні показники фізичного здоров’я) в онлайн-режимі.
The educational process, among other important tasks, should be directed to the formation of digital competences of children and school youth, including in the process of sports and health activities, since information technologies open up wide opportunities for the introduction of new modern forms and methods in working with children and school youth . The formation of digital competences of older teenagers in the process of sports and health activities is an integral part of the process of forming a mature personality, prepared for life, ready for self-analysis and self-realization, able to resist the unwanted effects of information flow and manipulation. A methodological toolkit aimed at forming the digital competences of older teenagers in the process of sports and recreational activities can be: cloud services in education, Web 2.0 services, creation of presentations; conducting video lessons, online training; development of online travel; involvement of older teenagers in research and information projects aimed at popularizing a healthy lifestyle, expanding knowledge about physical culture and sports, hygiene, etc.; use of interactive tasks; conducting fitness battles and other activities. The advantages of forming digital competences in the process of sports and health activities for older teenagers are: formation of critical and analytical thinking skills; popularization of a healthy lifestyle through the use of digital technologies; development of information literacy and data processing skills; development of search activity; development of cooperation and interaction skills; the opportunity to be involved in sports and health activities (increase one's own physical health indicators) in the online mode.