У статті доведено актуальність впровадження навчальної дисципліни «Військово-патріотичне виховання» в освітній процес підготовки здобувачів спеціальності «Фізична культура і спорт», подано аналіз літературних джерел з означеної проблеми, визначені мета, методи дослідження. Актуальність вивчення цієї дисципліни зумовлена повномасштабним вторгненням росії на територію України, реформації освіти як відповідь на політичну ситуацію; готовності здобувачів освіти до військової служби та забезпечення власної безпеки. Розкрито зміст і елементи структури навчального курсу. Висвітлені завдання, компетентності та результати навчання; програма навчальної дисципліни з зазначенням годин. Зазначено складові військово-патріотичного виховання: формування необхідних знань з історії українського народу, Збройних Сил України, вмінь та навичок впровадження ефективних видів військово-патріотичної роботи дготовності до захисту Вітчизни.
The full-scale war in Ukraine determined the educational strategy of the state regarding the organization and implementation of military-patriotic education and military-patriotic training of youth. The article presents the content and elements of the structure of the educational discipline "Military-patriotic education" for the preparation of applicants for the "Physical culture and sports" specialty. Research methods used: analysis of educational and methodological literature; study of scientific publications on the subject of research; systematization and generalization of information; study of regulatory documentation regarding the organization of the educational process in institutions of higher education.
The training course contains three credits, 2 content modules: the basics of military and patriotic education; physical and military training. The goal of the educational discipline is to form the affirmation of national identity, patriotic consciousness, a sense of loyalty and love for Ukraine, readiness to fulfill the civic and constitutional duty to protect national interests, territorial integrity and independence of Ukraine based on real heroic examples of Ukrainians. The educational course includes the following topics: structure and content of military-patriotic education; history of the Ukrainian army and military service; state symbols of Ukraine; military and patriotic games; general physical training; fire training; topographic preparation; tactical training; tactical medicine. During the study, relevant competences are formed. The system of values, which Ukraine demonstrates by its own example and the highest price of Ukrainian Heroes, is assimilated; the formation of patriotic values, education of respect and dignity, features of the Ukrainian mentality; acquisition of skills and abilities in military applied training.