Дисертаційне дослідження присвячено виявленню психологічних закономірностей та механізмів процесу духовного розвитку на основі духовноособистісного підходу. Вивчено специфіку духовного зростання дітей і молоді на різних вікових етапах; виокремлено та обґрунтовано основні принципи духовно-особистісного підходу (духовно-особистісної інтеграції; ієрархічності та ціннісно-смислової детермінації); виявлено причини виникнення духовного дисонансу особистості; визначено психологічні закономірності та соціокультурні умови духовного розвитку особистості, виявлено специфіку психологічних механізмів духовного розвитку дітей і молоді на різних вікових етапах; розроблено психологічні моделі (дихотомічна модель духовної детермінації особистості та модель процесу духовного розвитку дітей і молоді), обґрунтовано критерії та показники цього процесу; уточнено принципи психологічної діагностики показників духовного розвитку особистості, розроблено психодіагностичний інструментарій дослідження духовного потенціалу дітей і молоді.
Dissertational research is devoted to revealing of psychological regularity and mechanisms of process of spiritual evolution on the basis of the spiritual personal approach. Specificity of spiritual development of children and youth at different age stages is investigated; main principles of the spiritual personal approach (spiritual and personal integration are allocated and proved; hierarchies and valuable and semantic determination); the reasons of origination of a spiritual discord of the person are revealed; psychological regularity and cultural conditions of spiritual evolution of the person are determined, specificity of psychological mechanisms of spiritual evolution of children and youth at different age stages is revealed; psychological models (dichotomizing model of spiritual determination of the personality and model of process of spiritual evolution of
children and youth are developed), criteria and parameters of this process are proved;
principles of psychological diagnostic of parameters of spiritual evolution of the personality are specified, the diagnostic tooling of research of spiritual potential of children and youth is developed.