У дисертації досліджуються структурно-функціональні особливості базових симптомокомплексів переживань нормативних і ненормативних криз у підлітковому і юнацькому віці. У руслі концепції симптомокомплексів переживань вікових криз здійснено розгалужене теоретико-емпіричне вивчення підліткового і юнацького віку, внаслідок чого розроблено психологічний зміст основної структурної одиниці вікових нормативних і ненормативних криз − переживання як низку відносних динамічних універсальних симптомів (симптомокомплексів), які на різних вікових стадіях потенційно взаємозамінюються або взаємозмінюються. З’ясовано спектр наукових підходів до їх вивчення. Визначено та охарактеризовано гендерні закономірності базових симптомів переживань вікових нормативних (підліткової кризи, або кризи 13 років; юнацької кризи, або кризи 17 років; кризи входження в дорослість, або кризи 23 років) і ненормативних криз, послідовна вікова трансформація яких виокремлює поняття «вікова норма кризового розвитку». У встановлених відносних межах вікових криз визначено гендерну динаміку та ієрархічну взаємозалежність базових симптомів. З’ясовано зміст суб’єктивної інтерпретації власних переживань підлітками і юнаками. Розроблено змістові напрями психологічної профілактики кризових явищ у підростаючої особистості в умовах несприятливих соціальних впливів засобами особистісно-орієнтованого підходу.
The thesis investigates the structural and dynamic characteristics of the basic symptoms complexes of experiencing age typical crises and age peculiar crisises at the teens and youth age. In the course of the conception of symptoms complexes experiencing the age crisises the many directions theoretical and empiric investigation of the teens and youth age has been carried and as a result the main structural age crisises unit content has been defined – experiencing as a chain of conventional dynamic universal symptoms (symptoms complex) which are potentially mutually changed and exchanged at different age stages. The range of scientific approaches to investigating the crises has been defined. The gender peculiarities of the basic symptoms complexes of experiencing (content, characteristics and age perspectives) age typical crises (teenagers’ or 13 years old crisis, youth or 17 years old crisis, becoming an adult or 23 years old crisis) and peculiar crises, which age transformation makes up the notion “crisis development age norm”, have been defined and characterized. In the defined relative age crisises limits the basic complexes dynamics and hierarchy mutual dependence have been defined. The content of the teenagers and young men own feelings subjective interpretation has been investigated. The content directions of the psychological preventive measures for the crisis phenomena of the developing personality in the conditions of the unfavourable social influence by means of personality oriented approach have been investigated.