Дисертацію присвячено проблемі обґрунтування наукових засад та створення соціально-педагогічних умов і технології профілактики правопорушень серед дітейсиріт молодшого шкільного віку, що перебувають у навчально-виховних закладах інтернатного типу. У роботі виявлено причини виникнення поведінки, що не відповідає нормам закону (зовнішні і внутрішні); розроблено модель профілактики правопорушень дітей-сиріт молодшого шкільного віку в навчально-виховних закладах інтернатного типу, що включає мету, напрямки, соціально-педагогічні умови, форми та методи; визначено критерії, показники та рівні правомірної поведінки досліджуваної категорії.
The dissertation deals with the problem of scientific basis grounding and creation of social-pedagogical conditions and technology of infringements prevention among the children-orphans of junior school age, staying in educational institutions of boarding school type. The content of found the courses of behaviour appearing, which don’t meet the norms of law (internal and external); the model of infringements prevention of the children-orphans of junior school age in educational institutions of boarding type is worked out, determining the aim, directions, forms and methods of prevention; the criteria, indices and levels of unlawful behaviour of the category under study are determined.