У роботі з позицій сучасної філософської методології відносно повно відтворена цілісна картина діяльності інтернатних закладів освіти України, де інтернатний заклад є поняттям, що охоплює собою систему нововведень, які істотно змінюють результати освітнього процесу. З’ясовано, що це державний заклад, який забезпечує утримання, розвиток, виховання та навчання дітейсиріт та дітей, які позбавлені батьківського піклування, а також дітей, які мають вади у розвитку та поведінці. Вивчення історичного досвіду дозволило визначити тенденції та перспективи розвитку інтернатних закладів різних типів у сучасних умовах. Доведено, що управління навчально-виховним процесом у закладах інтернатного типу забезпечує ефективну гармонійну взаємодію керівники - вихованці - суспільство і ґрунтується на оволодінні керівником професійноуправлінською компетентністю.
The dissertation provides the present-day philosophical and methodological analysis of residential educational institution activity in Ukraine, where a residential educational institution is a concept that involves a system of innovations that significantly influence the results of the educational process. In the paper it is defined in the paper as a state institution that provides maintenance, development, education and training of orphans, children deprived of parental care and children with disabilities in development and behaviour. The study of historical experience has allowed identifying trends and prospects of development of different types of residential educational institutions under present conditions. The author proves that the management of educational process in residential educational institutions provides effective harmonious interaction in the chain management – wards – society, which is based on mastery and managerial competence of the principal.