У дисертації обґрунтовано необхідність історико-педагогічного дослідження, присвяченого проблемі становлення та розвитку адаптивної фізичної культури в системі навчання та виховання дітей з вадами зору в Україні. На основі історико-логічного і порівняльного аналізу отриманих матеріалів розроблено авторську періодизацію. В основу запропонованої періодизації АФК покладено соціально-культурні зміни в розвитку суспільства на кожному історичному етапі, які давали поштовх до нових розробок у фізкультурній роботі з інвалідами по зору. Дана періодизація розвитку АФК у системі навчання та виховання осіб з вадами зору демонструє основну ідею, ключові моменти і дозволяє дослідити роль теорії у вирішенні практичних завдань, що поставали у роботі зі сліпими та слабозорими на різних історичних етапах. Проаналізовано основні тенденції, закономірності і особливості цього процесу на різних етапах суспільного розвитку країни та виділено рекомендації щодо покращення фізкультурної, реабілітаційної, рекреаційної й спортивної роботи зі сліпими та слабозорими дітьми в Україні.
The necessity of historical and educational research on the problems of formation and development of adaptive physical culture in Ukrainian educational system of children with visual impairments justify in thesis. The author's periodization developed on historical-logical and comparative analysis of the received materials. Responsible social and cultural changes in the development of society at each historical stage, which gave impetus to new developments in athletic work with people with visual handicaps, based on the proposed APC periodization. This APC periodization demonstrates the main idea in the system of training and education of persons with visual impairments, key points and allows exploring the role of theory in solving practical problems that stood in working with blind and visually impaired at different historical stages. It is shown that in some cases, theory is the driving force that creates the preconditions for the development of practice, while others, conversely, inhibits and prevents the solution of practical problems. Analyzed the main trends, patterns and features of this process at different stages of social development and highlighted recommendations for improving the physical, rehabilitative, recreational and sports activities with the blind and visually impaired children in Ukraine.