Дисертація присвячена дослідженню проблеми розумової працездатності молодших школярів впродовж п’ятиденного навчального тижня. Розкрито сутність поняття „розумова працездатність молодшого школяра”, визначено його структуру, показники й критерії прояву в учнів 1-4 класів. Доведено вікову гетерохронність становлення показників психологічного утворення особистості. Визначено увагу домінантним вектором у ієрархічній структурі розумової працездатності, який актуалізує інші її структурні компоненти й цим забезпечує їх розвиток. Досліджено психологічні особливості динаміки розумової працездатності молодших школярів впродовж академічної години, доби, тижня та року за показниками продуктивності та швидкості виконання учнями розумової праці. Виявлено, на основі психологічного аналізу взаємозв’язку функціонального перебігу розумових навантажень та психологічних параметрів розумової працездатності особистості, корекційні та розвиваючі напрями психологічного супроводу нормування розумових навантажень в сучасній початковій школі та на їх основі розроблено практичні рекомендації, спрямовані на удосконалення дидактичної побудови структури уроку, денного розумового навантаження та тижневого розкладу уроків для учнів початкових класів.
The dissertation is devoted to research of a problem of intellectual serviceability of younger schoolboys within five-day educational week. The essence of concept „intellectual work capacity of the younger schoolboy” is opened, his structure, parameters and criteria of display in pupils of 1-4 classes is determined. Age non-uniformity of becoming of parameters of structure of psychological education of the person is proved. The parameter of attention is determined by a prepotent vector in hierarchical structure of intellectual serviceability which staticizes its other structural components and with it provides their development. Psychological features of dynamics of intellectual work capacity of younger schoolboys during a class period, day, weeks and year behind parameters of productivity and speed of performance by pupils of brainwork are investigated. On the basis of the psychological analysis of interrelation of functional course of intellectual loadings and psychological parameters of intellectual work capacity of the person correctional and developing directions of psychological support of normalization of intellectual loadings in a modern elementary school are revealed. Practical recommendations of improvement of didactic construction of structure of a lesson, day time intellectual loading and the week schedule of lessons for pupils of initial classes are developed.