Дисертаційне дослідження присвячено проблемі формування полікультурності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. У дисертації обґрунтовано технологію формування полікультурності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів засобами декоративно-прикладного мистецтва народів світу, що містить три операційні блоки (навчальний процес, факультативні заняття, позааудиторна виховна робота); визначено критерії (когнітивний, аксіологічний, операційний), показники та рівні формування полікультурності. Виявлено особливості декоративно-прикладного мистецтва світу як засобу і підгрунтя формування полікультурності майбутніх вихователів.
The dissertation is devoted to the formation of multiculturalism future preschools educators. Scientific work deals with theoretically substantiated technology of multiculturalism of future preschools educators by means of World Decorative Applied Arts,which including: three operational units (learning process; extracurricular activities, extracurricular educational work); presented technological support (set of forms and methods of work) to each operating unit; definedthe criteria (cognitive, axiological, operational), indicators and levels (minimum, average, sufficient) of forming multicultural of future preschools educators; detected features World Decorative Applied Arts as a means of multiculturalism of future preschools educators.