Дисертація присвячена дослідженню генези образу фізичного Я підлітків, здійснено теоретичний аналіз наукових підходів вивчення зазначеного феномену в зарубіжній та вітчизняній психології, визначені зміст, сутність поняття та структура образу фізичного Я, його роль у розвитку підростаючої особистості. Розроблено психологічну модель генези образу фізичного Я в період дитинства та дорослішання, обґрунтовано етапи (ситуативно-вибірковий (дошкільний вік), пролонговано-вибірковий (молодший шкільний вік), активноцілісний (підлітковий вік), цілісно саморегулюючий (юнацький вік) його становлення. Визначено критерії та рівні розвитку образу фізичного Я підлітків. Експериментально досліджено структурні компоненти образу фізичного Я, вікові зміни та гендерні відмінності образу фізичного Я в особистості молодшого, середнього та старшого підліткового віку. У процесі експериментальної роботи доведена доцільність та ефективність впровадження розвивально-корекційної програми у формі соціальнопсихологічного тренінгу гармонізації образу фізичного Я підлітка.
Dissertation is devoted research of genesis of physical self image teenagers; the presented analysis of research- theoretical conceptions of this problem is in foreign and ukrainian psychology; maintenance and structure of physical self image is certain; it’s role is in development of growing up personality. A psychological model is offered, grounded criteria (emotionally valued attitude toward an own exterior (through the indexes of self-appraisal and anxiety), capacity for the reflection of potentials of exterior, acceptance of substantial properties (traits) of own appearance, physical self image and behaviour (acts) of teenagers, which strengthen or level properties of appearance physical self image), and the levels (high, middle, low) of development of appearance physical self image are described teenagers. Experimentally investigational age and sexual changes of appearance physical self image. In the process of experimental work there is the well-proven expedience and efficiency of introduction of the collection program in form socialpsychological training.