Мета даної статті полягає у вивченні особливостей і відмінностей самоопису рівня фізичного розвитку та стану здоров’я юнаків міської та сільської місцевості. У досліджені взяли участь 40 юнаків міських та сільських закладів загальної середньої освіти. Для вирішення завдань нашого дослідження було використано наступні методики: аналіз літературних джерел, тест-опитувальник «Самоопис фізичного розвитку», методи математичної статистики. Дослідження самооцінки фізичного розвитку юнаків старших класів, які навчаються у міських та сільських ЗЗСО показують їх певні розбіжності. Для міських школярів характерний вищий рівень самооцінки фізичного розвитку. Найбільш істотні відмінності між міськими і сільськими підлітками спостерігаються в самооцінці за шкалою «глобальне фізичне Я», «сила», «витривалість» та «здоров’я».
Describes a complex of methods for the implementation of scientific research, the information of those who were researched is represented, methodology and methods of the research are described. Covers a wide range of problems, in particular a comprehensive study of motivation for both physical activity (needs, interests, selfconception, performance, leisure and factors of a healthy lifestyle), and for learning and succeeding. The aim of this article is to study some differences and peculiarities of the self-esteem level of physical development and the state of health of young boys in urban and rural areas. Objective: 40 young boys form urban and rural school took part in this research. Correlation analysis of self-description of subjective indexes of physical development of schoolchildren has been conducted. Results: Studies of self-assessment of physical development of high school students studying in urban and rural шкіл show some differences. Urban schoolchildren are characterized by a higher level of self-esteem of physical development. The most significant differences between urban and rural adolescents are observed in the self-assessment on the scale of "global physical self", "strength", "endurance" and "health". Conclusions: Through experimental research, the theoretical position that self-assessment of physical development and health is a subjective indicator, but is based on objective indicators of physical fitness and morbidity of students. Using received results of the research about self-esteem physical education level of young boys who study in urban and rural areas allows to build a structure of personal-oriented paradigm in the system of physical education based on determined demands, motives and interests of youth.