У дисертаційному дослідженні здійснено теоретичне обґрунтування понять ноосферна свідомість, ноосферне моральне мислення, ноосферна діяльність, ноосферна освітня парадигма тощо. Визначено критерії когнітивного, афективного та діяльнісного компонентів моральної культури старшокласників в контексті ноосферної освіти. Обґрунтовано ефективність засобів ноосферної освіти (основ герменевтики, феноменології, акмеології, аутогностики, мистецтва, інформаційного
середовища, діалогу культур, соціокультурної діяльності та ін., виділено соціальнопедагогічні засади виховання моральної культури старшокласників. Ефективність методики теоретично обгрунтовано й експериментально доведено, визначено рекомендації щодо організації процесу виховання моральної культури старшокласників засобами ноосферної освіти.
The theoretical substantiation of conception of noosphere consciousness, noospfere moral thinking, noosphere activity, noosphere educational paradigm, etc. was researched in this thesis. It was determined the criterions of cognitive affective and active components. Of senior pupils moral culture in context of noosphere education. Ihe efficacy ways of noosphere education basis of germenevtika, fenomenologiya, akmenologiya, autognostia, arts, information surrounding, cultural dialogue, social cultural
activity were proved, іt was emphasized social pedagogical foundations of education senior pupils moral culture. Organizational technological modal became the social pedagogical providing process of education moral culture on noosphere base as integrity unity of aim, principles, content (in the context of cognitive, affective and active components), functioning (means, phycological mechanism), organization (social pedagogical conditions) and result.