У дисертації проаналізовано різні підходи до процесу формування понять у вітчизняній та зарубіжній педагогіці, з’ясовано особливості формування природничоматематичних понять, визначено теоретико-методичні засади використання дидактичних засобів у навчальному процесі початкової школи. У дослідженні теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено дидактичну модель формування природничо-математичних понять в учнів початкових класів, охарактеризовано її компоненти. Розроблено комплекс дидактичних засобів, які ефективно впливають на процес формування природничо-математичних понять у молодших школярів, та окреслено педагогічні умови їх використання.
The thesis is devoted to analyses of different points of view to the process of forming of concepts in native and foreign pedagogic and to examination of special features of forming of naturally-mathematical concepts. The theoretical and methodical bases of making use of didactical means in the process of teaching at the primary school are determined. The didactical means of forming of naturally-mathematical concepts of primary schoolchildren is theoretically substantiated and experimentally tested. The research has proved that fixed complex of didactical means is characterized with effectively influence to the process of forming of naturally-mathematical concepts of primary schoolchildren. The pedagogical conditions of making use of didactical means are described.