В статті розкриваються погляди вчених на особливості соціалізації дітей дошкільного віку в середовищі однолітків в умовах воєнної агресії. На підставі вітчизняних і міжнародних документів про права людини та дитини, наведені офіційні дані про кількість постраждалих дітей в результаті активних бойових дій на території України. Здійснено аналіз педагогічні та психосоціальних викликів сьогодення, які пов’язані з непередбачуваними наслідками для здоров’я і життя дітей дошкільного віку: посттравматичними стресовими розладами, гострими реакціями на стрес, дезадаптацією, втратою комунікативних навичок з однолітками, фобіями тощо. Виокремлено декілька типів поведінки дітей дошкільного віку, які пережили ситуації психотравмуючого характеру: інтерналізована поведінка дітей безпосередньо спрямовується в «всередину» особистості дитини; екстерналізована поведінка дітей, яка спрямовується на інших людей а, також схарактеризовано психотравматичні події, які діти дошкільного віку зазнали під час воєнної агресії.
The article reveals the views of scientists on the peculiarities of the socialization of preschool children in the environment of peers in the conditions of military aggression. Based on domestic and international documents on human and child rights, official data on the number of children injured as a result of active hostilities on the territory of Ukraine are given. An analysis of todays pedagogical and psychosocial challenges, which are associated with unforeseen consequences for the health and life of preschool children: post-traumatic stress disorders, acute reactions to stress, maladaptation, loss of communication skills with peers, phobias, etc., was carried out. Several types of behavior of preschool children who have experienced psychotraumatic situations are singled out: internalized behavior of children is directly directed "inside"; the childs personality; externalized behavior of children, which is directed at other people, and psychotraumatic events experienced by preschool children during military aggression are also characterized.