ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Козинець, Олександр Володимирович | |
dc.date.accessioned | 2024-01-19T11:21:07Z | |
dc.date.available | 2024-01-19T11:21:07Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Козинець, О. В. Погляди Р. Г. Краєвського на виправлення порушень мовлення в учнів загальноосвітніх шкіл / О. В. Козинець // Актуальні питання корекційної освіти : Педагогічні науки : збірник наукових праць / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка ; за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова.– Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006, 2014. – Вип. 4. – С. 172-181. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43639 | |
dc.description.abstract | У статті йдеться про погляди українського вченого-дефектолога Рудольфа Генріховича Краєвського на проблему розвитку мовлення у дітей з нормальним розвитком у співвіднесенні з вірогідними варіаціями його порушення, які спостерігаються в учнів загальноосвітніх шкіл. Стоячи у витоків української дефектології, Р. Г. Краєвський, доповнивши наукові надбання Московської школи та враховуючи прогалини, які зустрічалися в логопедичній практиці у повоєнні роки в Україні, висвітлив їх у посібнику для вчителів та педагогів "Порушення мови та їх усунення", де виклав опис різних форм мовленнєвих порушень, зокрема таких як "косноязичність", "гугнявість", заїкання тощо, їх профілактику та найбільш ефективні методи подолання цих порушень в світлі тогочасних наукових положень логопедії та суміжних з нею наук. | uk |
dc.description.abstract | В статье говорится о взглядах украинского ученого-дефектолога Рудольфа Генриховича Краевского на проблему развития речи у детей с нормальным развитием в соотнесении с вероятными вариациями его нарушения, наблюдаемые у учащихся общеобразовательных школ. Стоя у истоков украинской дефектологии, Р. Г. Краевский дополнил научные достижения Московской школы и, учитывая пробелы, с которыми встречались логопедическая практика в послевоенные годы в Украине, осветил их в руководстве для учителей и педагогов "Нарушения речи и их устранение", где изложил описание различных форм речевых нарушений, таких как "косноязычность", "гнусавость", заикание и другие, их профилактику и наиболее эффективные методы преодоления этих нарушений в свете тогдашних научных положений логопедии и смежных с ней наук. | uk |
dc.description.abstract | The article deals with the views of Ukrainian scientist defectologist of the Soviet period Rudolf Genrikhovich Krajewski on the problem of speech development in children with normal development and disorders that are observed in schoolchildren. Also provides an analysis of his most famous papers. In them, he covers the conditions of formation and development of children's speech regularities and methods and means of correction of speech disorders in preschool and school children. From the time when R. G. Krajewski worked of Defectology, scientific terminology has changed, some terms have become obsolete. However, in the article we use outdated terms that took Rudolph Genrikhovich in their research, and those correspondences used by modern speech therapy. Standing at the origins Ukrainian Defectology, R. G. Krajewski added scientific heritage the Moscow school, take into account the gaps in speech therapy practice in the postwar years in Ukraine and highlighted them in a manual for teachers and teachers' speech and their elimination ", which outlined description of the different forms of speech disorders, such as our" kosnoyazychnist "" rhinophonia, "stuttering etc. And prevention and the most effective methods to overcome these disorders in light of contemporary scientific statements speech therapy and allied sciences. In addition, the article mentions a multi-disciplinary approach to the scholar Defectology theory and practice. He was surdopedahohom and speech therapist, has used the experience and methods of teaching children with hearing and speech therapy in was brave, resourceful experimenter, developing their own ways, and even tools for speech therapy work. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | ПП Медобори-2006 | uk |
dc.subject | Р. Г. Краєвський | uk |
dc.subject | виправлення мовленнєвих порушень | uk |
dc.subject | косноязичність | uk |
dc.subject | гугнявість | uk |
dc.subject | заїкання | uk |
dc.subject | вчитель | uk |
dc.subject | логопед | uk |
dc.subject | батьки | uk |
dc.subject | Р. Г. Краевский | uk |
dc.subject | исправления речевых нарушений | uk |
dc.subject | косноязычие | uk |
dc.subject | гнусавость | uk |
dc.subject | заикание | uk |
dc.subject | учитель | uk |
dc.subject | логопед | uk |
dc.subject | родители | uk |
dc.subject | Rudolph Krajewski | uk |
dc.subject | correct speech disorders | uk |
dc.subject | kosnoyazychnist | uk |
dc.subject | rhinophonia | uk |
dc.subject | stutter | uk |
dc.subject | teacher | uk |
dc.subject | speech therapist | uk |
dc.subject | parents | uk |
dc.title | Погляди Р. Г. Краєвського на виправлення порушень мовлення в учнів загальноосвітніх шкіл | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 376-056.264:84’234(092) |