Стаття присвячена вивченню проблеми використання сенсорної інтеграції в процесі навчання читанню дітей з порушеннями мовлення. Визначено поняття сенсорної інтеграції, проаналізований вплив використання сенсорної інтеграції на розвиток дітей, окреслені варіанти застосування сенсорно-інтегративної терапії в роботі з дітьми. Також запропоновано напрямки та методи використання сенсорної інтеграції як засобу навчання читанню дітей з порушеннями мовлення; охарактеризовано можливості застосування в роботі з дітьми сенсорної кімнати та сенсорної коробки як практичних варіантів застосування сенсорної терапії.
The article is devoted to the study of the problem of using sensory integration in the process of reading learning to children with speech disorders. The article defines the concept of sensory integration, analyzes the impact of the use of sensory integration on children's development, identifies options for the use of sensory-integrative therapy in working with children. According to the results of the research, directions and methods of using sensory integration as a means of teaching reading to children with speech disorders are proposed. The article also briefly describes the possibilities of using a sensory room and a sensory box in working with children as practical options for the use of sensory therapy.