У статті йде мова про ретроспективний огляд різних аспектів психологічних знань про дітей і дорослих з різними психічними і фізичними порушеннями з давніх часів (Середньовіччя) й до часів Незалежності. Зокрема, за хронологією описується вивчення психологічних особливостей та навчання осіб з порушеннями інтелектуального розвитку, порушенням зору та слуху, опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку. Зазначаються дослідження психологічних питань трудового навчання та діяльності дітей і підлітків з різними порушеннями у розвитку.
The article reports on a retrospective review of various aspects of psychological knowledge about children and adults with various mental and physical disorders from ancient times (Middle Ages) to the time of Independence of Ukraine. In particular, the chronology refers to the organization of training and education, the study of psychological characteristics of persons with intellectual disabilities, visual and hearing impairments, deafblind, the study of psychological aspects of labor training and employment of persons with developmental disorders, musculoskeletal disorders, delayed mental development, with early childhood autism, about children and adolescents with emotional disorders.