Вивчення та історико-педагогічний аналіз надання допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку дають змогу простежити формування освітньої системи та знайти шляхи її вдосконалення. Метою статті є дослідження питання підтримки дітей з різноманітними варіантами порушеного розвитку у проміжку Х–ХХ століття в Україні, аналіз та обґрунтування проблеми. Для досягнення мети вивчались архівні джерела та наукові доробки вчених, які досліджували це питання. Обґрунтовано основні хронологічні події піклування про дітей з різноманітними порушеннями, які стали в подальшому основою для розвитку спеціальної освіти. На основі літописів по Іпатіївському та Лаврентіївському списках з’ясовано усвідомлення суспільством важливості виховання дітей з порушенням слуху та мовлення, а також вивчення елементів грамоти та навчання ремеслу. Досліджено історію піклування про дітей з порушеннями фізичного та інтелектуального розвитку в Україні проміжку X–ХХ століть. У статті окреслена інформація про факти перших спроб надання педагогічної допомоги в навчанні так званих «малоздібних» учнів у системі державної освіти, чому передувала реформа в галузі освіти. Проаналізовано історичні дані щодо ставлення суспільства до дітей з різноманітними варіантами порушеного розвитку в Україні у період Х–ХХ століття, а також окреслено динаміку розвитку у сфері надання допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку в цей період. Висвітлено факти про переведення проблеми виховання дітей з інтелектуальними порушеннями в приватні заклади та відкриття психіатричних лікарень, у яких надавалася допомога особам з порушеннями в розвитку. Розкрито внесок І. Сікорського у проблему надання допомоги й опікування тим, чий психічний недорозвиток є психолого-педагогічною проблемою. Для більш глибокої ретроспективи надання допомоги дітям з різноманітними варіантами порушеного розвитку в Україні Х–ХХ століття необхідно дослідити аргументи відкриття й організації державної допомоги різним категоріям дітей з порушенням психофізичного розвитку.
Te study and historical and pedagogical analysis of aiding children with mental and physical disabilities make it possible to trace the development of the educational system and find ways to improve it. Te purpose of the study is to investigate the issue of supporting children with various variants of developmental disorders during the 10th and 20th centuries in Ukraine, analysis and justification of the problem. To fulfil this purpose, archival sources and scientific studies of scientists who studied this issue were investigated. Te main chronological events of caring for children with various disorders, which later became the basis for the development of special education, are substantiated. Based on the chronicles of the Ipatiev and Lavrentiy lists, the public’s awareness of the importance of raising children with hearing and speech impairments, as well as studying the elements of literacy and learning the craſt, was clarified. Te history of care for children with physical and intellectual disabilities in Ukraine during the 10th-20th centuries is examined. Te study outlines information about the facts of the first attempts to provide pedagogical assistance in the education of the so-called “limited abilities” students in the public education system, which was preceded by the reform in the field of education. Historical data on the attitude of society towards children with various developmental disabilities in Ukraine in the period of 10th-20th centuries are analysed, as well as the dynamics of development in the field of assistance to children with mental and physical disabilities in this period. Te facts about the transfer of the problem of raising children with intellectual disabilities to private institutions and the opening of psychiatric hospitals, which aided persons with developmental disabilities. Te study covered I. Sikorsky's contribution to the problem of providing aid and care to those whose mental underdevelopment is a psychological and pedagogical problem. For a deeper retrospective of aiding children with various variants of developmental disabilities in Ukraine in the 10th and 20th centuries, it is necessary to explore the arguments for opening and organising state assistance to various categories of children with mental and physical disabilities.