Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості формування статево-гендерної ідентичності у дітей з порушеннями психофізичного розвитку

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Глушенко, Катерина
dc.contributor.author Козинець, Олександр Володимирович
dc.date.accessioned 2024-01-19T08:53:02Z
dc.date.available 2024-01-19T08:53:02Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Глушенко, К. Особливості формування статево-гендерної ідентичності у дітей з порушеннями психофізичного розвитку / К. Глушенко, О. Козинець // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки / Бердян. держ. пед. ун-т. – Бердянськ : БДПУ, 2021. - Вип. 1. - С. 99-108. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43606
dc.description.abstract Наукова стаття присвячена дослідженню особливостей протікання психосексуального розвитку в дітей з психофізичними порушеннями з акцентом на формуванні статево-гендерної ідентичності в осіб із сенсорними та мовленнєвими порушеннями. У публікації розглядаються поняття «стать», «статева свідомість», «психосексуальний розвиток». В аспекті статевого виховання та сексуальної просвіти дітей та молоді з інвалідністю йдеться про три головні спектри, які обумовлюють психосексуальний розвиток особистості: статеву самосвідомість (усвідомлення власної статевої приналежності і статі оточуючих); становлення статеворольової поведінки (формування стереотипу адекватної статевої ролі, відповідного психофізіологічним і соматичним ознаками дитини); психосексуальна орієнтація. Як один із «помічників» для батьків у питанні психосексуального виховання дітей та підлітків згадується брошура про правила спідньої білизни («правила трусиків»), розроблена Радою Європи. Брошура містить поради для батьків і вихователів про те, як пояснити дитині, що таке інтимні частини тіла. Також у науковій статті йде мова про актуальність проблеми уникання батьками тем статевого виховання з дітьми з особливими освітніми потребами. Окреслена чотирьохкомпонентна модель сучасного бачення статевої та гендерної ідентичності людини. Наприкінці в статті описані специфічні бар’єри, характерні для дітей з порушеннями розвитку, які їм доводиться долати в період свого психосексуального розвитку. Представлені результати опитування К. О. Глушенко батьків дітей з порушеннями психофізичного розвитку, які відображають ставлення родин до суперечливих питань сексуальної просвіти. uk
dc.description.abstract The article covers the issues of sexual education for children with mental and physical disabilities, giving particular attention to the key features in gender identity development in children with disabilities. The authors take into consideration the modern model of social and sexual development, which includes sexual identity, sex-role behavior, and sexual orientation. Major milestones in social and sexual development of typically developing children are analysed and compared to those of children with disabilities. Sexual orientation and gender identity are described with regard to four spectrum components: biological sex, gender identity, gender expression and sexual attraction. Development of gender identity is a continues process, which takes understanding of the concept of gender, mastering gender expectations and stereotypes, identification with a parent, learning gender privileges. Children with mental and physical disables face a number of challenges when it comes to their sexual orientation and gender identity development, such as: difficulties in mastering behavioral rules and social expectations; lack of reliable sources of information on gender expression and expectations; lack of information on different types of human relations; high dependence on their caregivers also with regard to the information they obtain; caregivers make presumptions for them being cisgender and heterosexual. When it comes to parents they also experience difficulties dealing with sexual education of their children with disabilities. Conducted research shows that parents of children with disabilities more often use euphemisms, have doubts when and how to talk to their children about physiology of the other sex, how to explain the gender idea, compared to the parents of typically developing children. A closer look is taken at the forms of sexual behavior that cause most parental concerns: masturbation, inappropriate behavior at public places, etc.The authors argue that timely and adequate sexual education for children with disabilities can contribute not only to their quality of personal and social life, but also protect children from possible abuse. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher БДПУ uk
dc.subject психосексуальний розвиток uk
dc.subject статеве виховання uk
dc.subject гендерна ідентичність uk
dc.subject статева орієнтація uk
dc.subject діти з особливими освітніми потребами uk
dc.subject сексуальність та інвалідність uk
dc.subject sexual and social development uk
dc.subject sexual education uk
dc.subject gender identity uk
dc.subject sexual orientation uk
dc.subject children with special educational needs uk
dc.subject disability and sexuality uk
dc.title Особливості формування статево-гендерної ідентичності у дітей з порушеннями психофізичного розвитку uk
dc.title.alternative Features of gender identity development in children with mental and physical disabilities uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 376-056.2/.3:316.346.2
dc.identifier.doi 10.31494/2412-9208-2021-1-1-99-108


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу