Стаття присвячена одній із актуальних тем в історії логопедії – дослідженню життєвого шляху Заплатної Світлани Михайлівни, становленню її як науковця та педагога. Аналіз дав можливість описати шлях її становлення як досвідченого і працьовитого науковця. У статті виділено та охарактеризовано періоди життєвого і науково-педагогічного шляху вченої: дитячі роки та навчання в школі; юність і здобуття вищої освіти; навчання на логопедичному факультеті Народного університету наукових і педагогічних знань та отримання громадської професії логопеда дошкільної установи; робота логопедом у дошкільному навчальному закладі № 461 м. Києва; робота викладачкою в НПУ ім. М. П. Драгоманова; наукова робота в період заслуженого відпочинку. Також окреслено основні напрями науково-педагогічної діяльності: вивчення дітей із загальним недорозвиненням мовлення, фонетично-фонематичним недорозвиненням мовлення, алалією та афазією; дослідження організації логопедичної роботи у спеціалізованому дошкільному закладі; розробка книг для корекційної роботи з дітьми з порушеннями мовлення; розробка лекцій для студентів та курсів підвищення кваліфікації. Діяльність Світлани Михайлівни як викладача НПУ ім. М. П. Драгоманова вплинула на розвиток української логопедичної науки. Науковиця своєю неймовірною любов’ю до логопедії, до дітей та до своєї справи, надзвичайною наполегливістю, працьовитістю, чудовою професійною підготовкою та бажанням передати свої здобутки, знання і досвід майбутнім поколінням зробила величезний внесок у розвиток української логопедичної науки. Про це свідчить велика кількість її наукових праць. Світлана Заплатна є авторкою понад 40 публікацій. Її перу належить також серія книжок для дітей. У статті окреслюється необхідність розширення проблем, що розглядаються у педагогічному дискурсі. Підкреслено потребу розширювати науковий інтерес у напрямі вивчення здобутків окремих персоналій, що дозволяє поглибити знання та окреслити нові сутнісні характеристики і напрацювання сучасної логопедії.
The article is devoted to one of the current topics in the history of speech therapy – the study of the life of Svitlana Zaplatna, her formation as a scientist and teacher. The analysis made it possible to describe the path of her formation as an experienced and hard-working scientist. The article highlights and characterizes the periods of life and scientific and pedagogical path of the scientist: childhood and schooling, youth and higher education; study at the People’s University of scientific and pedagogical knowledge at the Faculty of Speech Therapy and obtaining the public profession of speech therapist of a preschool institution; work as a speech therapist in a preschool educational institution № 461 in Kyiv; work as a teacher at National Pedagogical Drahomanov University; scientific work in the period of deserved rest. The main directions of scientific and pedagogical activity are also outlined: study of children with general speech underdevelopment, phonetic and phonemic disorders, alalia and aphasia; research of the organization of speech therapy work in a specialized preschool institution; development of books for correctional work with children with speech disorders; development of lectures for students and for advanced training courses. Svitlana’s activity as a lecturer at the National Pedagogical Drahomanov University influenced the development of Ukrainian speech therapy science. The scientist has made a huge contribution to the development of Ukrainian speech therapy with her incredible love for speech therapy, children and her work, extraordinary perseverance, hard work, excellent training and desire to pass on their achievements, knowledge and experience to future generations. This is evidenced by the large number of her scientific works. Svitlana Zaplatna is the author of more than 40 publications. She also writes a series of books for children. The article also outlines the need to expand the problems considered in pedagogical discourse. The need to expand scientific interest in the direction of studying the achievements of individuals, which allows to deepen knowledge and outline new essential characteristics and achievements of modern speech therapy.