В статті розглянуто методичні рекомендації щодо управління розвитком педагогічного партнерства учителів в умовах методичної роботи початкової школи, які представлені у поетапній інструкції для керівників закладів освіти, їх заступників та методистів початкової школи. Педагогічне партнерство є важливим елементом для досягнення життєвого успіху учнів, тому в статті акцентовано увагу на те, що співпраця управлінців освіти з педагогічним колективом на розвиток їх компетентності педагогічного партнерства є запорука успіху як закладу освіти взагалі, так і кожного учасника освітнього процесу зокрема. Чітка послідовність у впровадженні системи управлінських впливів на розвиток педагогічного партнерства учителів початкової школи сприяє наближенню до учнів, батьків та громадськості. Акцентовано увагу на тому, що важливе виявлення готовності закладу освіти до впровадження методичних рекомендацій, а також рівня управлінської компетентності самого керівника; на важливість ведення керівником закладу освіти прозорої, інформаційно відкритої та системної роботи щодо створення команди однодумців, здатних до дієвого партнерства, єдності та творчості при забезпеченні безпечного середовища для кожного учасника освітнього процесу; на визначення найоптимальніших шляхів впровадження системи управлінських впливів на розвиток педагогічного партнерства та організацію психологічної підтримки і адаптації; на проведення чесного та прозорого аналізу та лояльної корекції ефективності впровадження системи управлінських впливів. Висвітлені сильні та слабкі сторони внутрішнього середовища закладу освіти, потрібна документація для аналізу стану педагогічного партнерства у закладі освіти, перелік програмних комплексів електронного навчання різної спрямованості. Зазначено, що роль керівника закладу освіти в управлінні розвитком педагогічного партнерства учителів важко переоцінити і що надійним орієнтиром запровадження змін є його управлінська компетентність.
The article discusses methodological recommendations for managing the development of teachers' pedagogical partnership in the context of the methodological work of elementary school, which are presented in a step-by-step instruction for heads of educational institutions, their deputies and methodologists of elementary school. Pedagogical partnership is an important element for achieving the life success of students, therefore, the article focuses on the fact that the cooperation of education managers with the teaching staff to develop their pedagogical partnership competence is the key to the success of both an educational institution in general and each participant in the educational process in particular. A clear sequence in the introduction of a system of managerial influences on the development of pedagogical partnership of elementary school teachers contributes to the approach to students, parents and the public. Attention is focused on the importance of identifying the readiness of an educational institution to implement methodological recommendations, as well as the level of managerial competence of the leader himself; on the importance of conducting transparent, informationally open and systematic work by the head of an educational institution to create a team of like-minded people capable of effective partnership, unity and creativity while providing a safe environment for each participant in the educational process; to determine the best ways to introduce a system of managerial influences on the development of pedagogical partnerships and the organization of psychological support and adaptation; to conduct an honest and transparent analysis and loyal correction of the effectiveness of the implementation of the system of managerial influences. The strengths and weaknesses of the internal environment of the educational institution are highlighted, documentation is needed to analyze the state of the pedagogical partnership in the educational institution, a list of e-learning software systems of various directions. It is noted that the role of the head of an educational institution in managing the development of pedagogical partnership of teachers can hardly be overestimated and that a reliable guideline for introducing changes is his managerial competence.