У статті розглянуто особливості організації та проведення самостійної роботи учнів початкових класів на уроках математики. Самостійна робота на уроці є органічною частиною освітнього процесу і методи її проведення залежать від специфічних особливостей кожної дисципліни, змісту теми, рівня підготовки школярів. Основою розвитку пізнавальної самостійності молодших школярів є активний характер навчання. Самостійність особистості характеризується двома факторами: по-перше, знаннями, вміннями і навичками; по-друге, відношенням до процесу діяльності, умов і результатів її здійснення, а також зв’язками, що створюються у спільній діяльності з іншими. Охарактеризовано різні види і форми самостійної діяльності школярів, їх особливості та основні дидактичні умови використання спеціально дібраних завдань з метою активізації навчальної та пізнавальної діяльності учнів початкової школи у процесі вивчення математики. Виділено навчальні і перевірні самостійні завдання. Розглянуто особливості окремих методичних аспектів застосування самостійної роботи: форми інструкцій та зміст самостійної роботи повинні відповідати віковим можливостям учнів і ускладнюватися поступово, ефективним є самоконтроль та застосовування технічних засобів для контролю результатів самостійної діяльності школярів. Одним з видів самостійної діяльності учнів з математики є виконання домашньої роботи. Доведено на практиці, що виконання домашніх завдань є необхідною умовою навчання. Важливим аспектом активізації самостійної діяльності учнів є організація і проведення позакласної роботи з математики. При цьому використовуються різноманітні засоби і методи, що дають найбільший навчальний ефект як на уроках, так і на позакласних заняттях. Проаналізовано проблему формування та розвитку пізнавальної самостійної діяльності учнів початкової школи, що є важливим резервом оптимізації їхньої освітньої діяльності, необхідною умовою дотримання принципу наступності навчання і розвитку учнів у початкових та середніх класах. Досліджено вплив самостійної роботи як методу навчання на результативність процесу засвоєння математичних понять молодшими школярами та зроблено відповідні висновки.
The article examines the peculiarities of organizing and conducting independent work of primary school pupils in mathematics lessons. Independent work in the lesson is an organic part of the educational process, and the methods of its implementation depend on the specific features of each discipline, the content of the topic, and the level of training of schoolchildren. The basis of the development of cognitive independence of younger schoolchildren is the active nature of learning. Individual independence is characterized by two factors: first, knowledge, abilities and skills; secondly, in relation to the process of activity, conditions and results of its implementation, as well as connections created in joint activities with others. Different types and forms of independent activity of pupils are characterized, their features and basic didactic conditions for using specially selected tasks in order to activate the educational and cognitive activity of primary school pupils in the process of learning mathematics. Independent educational and test tasks are allocated. Peculiarities of certain methodical aspects of the application of independent work are considered: the form of instructions and the content of independent work should correspond to the age capabilities of pupils and gradually become more difficult, self-control and the use of technical means to control the results of independent activity of schoolchildren are effective. Homework is one of the types of independent activity of pupils in mathematics. It has been proven in practice that doing homework is a necessary condition for learning. An important aspect of the activation of pupils' independent activities is the organization and implementation of extracurricular work in mathematics. At the same time, various means and methods are used, which give the greatest educational effect both in lessons and in extracurricular activities. The problem of formation and development of independent cognitive activity of primary school pupils is analyzed, which is an important reserve for optimizing their educational activity, a necessary condition for observing the principle of continuity of learning and development of pupils in primary and secondary grades. The influence of independent work as a teaching method on the effectiveness of the process of assimilation of mathematical concepts by younger schoolchildren was studied and appropriate conclusions were drawn.