У статті висвітлено провідні тенденції розвитку науково-дослідної діяльності студентів в університетах України в XIX – на початку XXI ст. Проаналізовано нормативно-правові документи, наукові джерела щодо теорії та практики становлення та розвитку науково-дослідної роботи студентів у ЗВО. Виокремлено основні періоди впровадження науково-дослідної діяльності студентів в університетах України з середини ХІХ до початку ХХІ ст.: перший період (ХІХ ст. – початок XX ст.) – зародження науково-дослідної діяльності студентів (досліджено, що поступовий розвиток законодавчої основи в системі вищої освіти України супроводжувався розгалуженням структури університетів (факультети, кафедри), інноваційною організацією освітнього процесу, формуванням наукових шкіл з різних галузей науки як структурованих об’єднань учених декількох поколінь навколо нових ідей, методів і методик дослідження); другий період розвитку студентської науки – 30-ті роки ХХ ст. – розкрито новітні форми та методи організації дослідної діяльності студентів під час виконання лабораторних робіт і виробничої практики; організація наукових гуртків; третій період, пов'язаний зі схваленням наказу Міністерства освіти Української РСР «Про заходи поліпшення підготовки професорсько-викладацьких кадрів для педагогічних і учительських інститутів Української РСР» № 196, (з’ясовано, що з метою поліпшення та розвитку науково-дослідної діяльності студентів рекомендувалося забезпечити можливість публікувати у пресі результати їхніх кращих науково-дослідних робіт та залучення до науково-дослідної роботи студентів, аспірантів і молодих вчених); упродовж четвертого періоду відбувалося оновлення Положень про науково-дослідну роботу студентів, які передбачали запровадження у ВНЗ України низки заходів, спрямованих на удосконалення науково-дослідної роботи студентів – обов’язкову частину навчального процесу всіх ВНЗ України; п’ятий період (1991–2020 р.р.) – докорінно змінюються зміст, завдання та організація наукової роботи у ЗВО. Доведено, що державні реформи в освітньо-науковому секторі, спрямовані на інтеграцію зусиль наукової, освітньої та навчальної діяльності у підготовці висококваліфікованих учителів, сприяють єдності освіти й наукових досліджень.
The article highlights the leading trends in the development of student research activities at Ukrainian universities in the XIX – early XXI centuries. The author analyses regulatory documents and scientific sources on the theory and practice of formation and development of student research work in higher education institutions. The main periods of implementation of students' research activities in Ukrainian universities from the mid-nineteenth to the early twenty-first centuries are distinguished: the first period (nineteenth century – early twentieth century) – the emergence of students' research activities (it is investigated that the gradual development of the legislative framework in the higher education system of Ukraine was accompanied by the branching of the structure of universities (faculties, departments), innovative organisation of the educational process, formation of scientific schools in various fields of science as structured associations of scientists of several generations around the world); the second period of development of student science – the 30s of the twentieth century – the newest forms and methods of organising students' research activities during laboratory work and industrial practice are revealed, scientific clubs are created; the third period associated with the approval of the Order of the Ministry of Education of the Ukrainian SSR "On Measures to Improve the Training of Teaching Staff for Pedagogical and Teachers' Institutes of the Ukrainian SSR" No. 196 (it was found that in order to improve and develop students' research activities, it was recommended to ensure the possibility of publishing the results of their best research papers in the press and to involve students, postgraduates and young scientists in research work); during the fourth period, the Regulations on Student Research Work were updated, which provided for the introduction of a number of measures aimed at improving student research work in Ukrainian higher education institutions – a mandatory part of the educational process of all Ukrainian higher education institutions; the fifth period (1991–2020) – the content, tasks and organisation of research work in higher education institutions are radically changing. It is proved that the state reforms in the educational and scientific sector aimed at integrating the efforts of scientific, educational and training activities in the preparation of highly qualified teachers contribute to the unity of education and research.