Стаття присвячена дослідженню інновацій, які впроваджуються в навчальні програми підготовки працівників соціальної сфери у закладах вищої освіти України. Актуальність дослідження зумовлена постійним розвитком суспільства та зростаючою потребою висококваліфікованих соціальних працівників. В умовах нових викликів, які ставлять перед ними сучасні реалії, питання вдосконалення програм навчання та їх адаптації до вимог часу стають особливо важливими. Мета статті – розроблення рекомендацій щодо подолання проблем, які перешкоджають впровадженню інновацій в навчальні програми підготовки соціальних працівників у закладах вищої освіти України. Для досягнення мети в ході дослідження було вирішено низку завдань: визначено мету професійної діяльності соціального працівника, загальні та спеціальні компетентності, які очікуються від випускників закладів вищої освіти, які займаються підготовкою фахівців соціальної сфери; проаналізовано сучасний стан підготовки соціальних працівників у ЗВО України; виокремлено проблеми, які ускладнюють впровадження інновацій в навчальні програми підготовки фахівців соціальної сфери та запропоновано шляхи їх вирішення. В ході дослідження використані загальнонаукові методи пізнання: критичного аналізу, синтезу інформації, індукції та дедукції. За результатами дослідження встановлено, що інновації в навчальних програмах підготовки соціальних працівників мають важливе значення, оскільки вони забезпечують більш активне залучення студентів до навчального процесу, допомагають отримати актуальну та практичну інформацію, розвивають навички співпраці та самостійності, а також підготовлюють студентів до реальної роботи в соціальній сфері. Однак їх впровадження у закладах вищої освіти України ускладнює ряд проблем, таких як відсутність належної підготовки викладачів, відсутність ресурсів, консервативність управління, відсутність зв’язку з практикою, недостатня мотивація студентів. Вирішення зазначених проблем потребує здійснення наступних заходів: організація навчання та підвищення кваліфікації викладачів з питань інноваційної освіти, залучення зовнішніх ресурсів, залучення до розробки навчальних програм практикуючих соціальних працівників, запрошення до викладання, проведення тренінгів та майстер-класів фахівців із зарубіжних закладів вищої освіти, створення практично орієнтованих навчальних програм, поширення інформації про переваги та можливості інноваційних навчальних програм серед студентів.
Практичне значення дослідження полягає в можливості застосування отриманих результатів адміністрацією закладів вищої освіти, викладачами та розробниками програм для вдосконалення процесу підготовки фахівців у сфері соціальної роботи.
The article is devoted to the study of innovations that are being implemented in the curricula for training social workers in higher education institutions of Ukraine. The relevance of the study is due to the constant development of society and the growing need for highly qualified social workers. In the context of new challenges posed by modern realities, the issues of improving training programs and their adaptation to the requirements of the times are becoming especially important. The purpose of the article is to develop recommendations for overcoming the problems that hinder the introduction of innovations in the curricula for social workers in higher education institutions of Ukraine. To achieve this goal, the study solved a number of tasks: the purpose of the professional activity of a social worker, general and special competencies expected of graduates of higher education institutions engaged in the training of social workers were determined; the current state of training of social workers in higher education institutions of Ukraine was analyzed; problems that complicate the introduction of innovations in the curricula for training of social workers were identified and ways to solve them were proposed. The study used general scientific methods of cognition: critical analysis, synthesis of information, induction and deduction. The study found that innovations in social worker training programs are important because they ensure more active involvement of students in the learning process, help to obtain relevant and practical information, develop skills of cooperation and independence, and prepare students for real work in the social sphere. However, their implementation in Ukrainian higher education institutions is complicated by a number of problems, such as lack of proper training of teachers, lack of resources, conservative management, lack of connection with practice, and insufficient student motivation. The solution to these problems requires the following measures: organization of training and professional development of teachers on innovative education, attraction of external resources, involvement of practicing social workers in the development of curricula, invitation to teach, conducting trainings and master classes of specialists from foreign higher education institutions, creation of practice-oriented curricula, dissemination of information about the benefits and opportunities of innovative curricula among students. The practical significance of the study lies in the possibility of applying the results obtained by the administration of higher education institutions, teachers and program developers to improve the process of training specialists in the field of social work.