Зміст статті полягає у проведенні компонентно-структурного аналізу моніторингу якості освіти майбутніх магістрів стоматології у навчальному середовищі університету. Аналіз наукових досліджень дозволив з’ясувати, що навчальне середовище університету є штучно побудованою системою, структура і складники якої сприяють досягненню цілей та завдань освітнього процесу, котрий провадиться у медичному закладі вищої освіти у відповідності до стандартів. З’ясовано, що дослідники проблематики якості вищої освіти пропонують використовувати чотири моделі моніторингу у системі вищої освіти: інформаційну модель відповідності визначеним стандартам; модель моніторингу результатів навчального процесу; модель моніторингу навчальних досягнень студентів; модель моніторингу навчального процесу. Моніторинг як процес поєднує усі види контролю й оцінювання результатів навчання суб’єктів, упорядковує об’єкти, передбачає необхідність розробки критеріїв якості, засобів оброблення даних, аналітичне осмислення та їхнє подальше використання з метою впливу як на якісний рівень професійної діяльності освітян, так і на ефективність освітнього процесу. Досліджено, що вибір керівником закладу освіти, повноважною інституцією чи педагогами управлінських стратегій і тактик у моніторингових дослідженнях може бути досить різноманітним, але повинен орієнтуватися насамперед на підтримку суб’єктності того, хто навчається. Очевидність зв’язку моніторингу з функціями управління в системі вищої освіти (моделювальна, організаційна, діагностувальна, контрольна, коригувальна), котрий проявляється в тому, що кожна функція управління стає відправним пунктом моніторингу. Встановлено, що моніторинг торкається усіх аспектів функціонування закладу освіти та його навчального середовища: аналізу програм і навчальних планів, матеріально-технічного забезпечення, доцільності постановки нових цілей і завдань дидактичного процесу і самого його перебігу, створення умов для професійного розвитку викладачів, переходу від контролю до реального аудиту, упровадження педагогічних інновацій, нових форм організації навчального процесу, методик, технологій чи стратегій тощо.
The article is aimed at conducting a component-structural analysis of monitoring the quality of education of future masters of dentistry in the university learning environment. The analysis of scientific research made it possible to find out that the educational environment of the university is an artificially constructed system, the structure and components of which contribute to the achievement of the goals and objectives of the educational process, which is carried out in the medical higher education institution in accordance with the standards. It has been found that researchers of higher education quality issues suggest using four monitoring models in the higher education system: information model of compliance with defined standards; model for monitoring the results of the educational process; model for monitoring students’ educational achievements; model of monitoring the educational process. Monitoring as a process combines all types of control and evaluation of the results of subjects’ training, organizes objects, requires the development of quality criteria, data processing tools, analytical understanding and their further use in order to influence both the quality level of the professional activity of educators, and on the effectiveness of the educational process. It has been found that the choice of management strategies and tactics in monitoring studies by the head of an educational institution, an authoritative institution or teachers can be quite diverse, but should be primarily focused on supporting the subjectivity of the student. The obviousness of the connection between monitoring and management functions in the system of higher education (modelling, organisational, diagnostic, control, corrective), which is manifested in the fact that each management function becomes a starting point for monitoring. It has been established that monitoring touches upon all aspects of the functioning of an educational institution and its learning environment: analysis of programmes and curricula, material and technical support, expediency of setting new goals and objectives of the didactic process and its course, creation of conditions for professional development of teachers, transition from control to real audit, introduction of pedagogical innovations, new forms of organisation of the educational process, methods, technologies or strategies, etc.